Onderwijs

Lerarenopleiding UCLL verhoogt taalvaardigheid bij 4.000 kinderen

De diepteanalyse die aan de Staten-Generaal voorafging, kon doen vermoeden dat leerkrachten in Limburg het noorden kwijt zijn. Niets blijkt minder waar. De Lerarenopleiding van hogeschool UCLL ging in september al aan de slag met 11 Limburgse basisscholen om de taalvaardigheid van zo’n 4000 kinderen te verhogen.

Ongeveer een jaar geleden gaf minister van Onderwijs Hilde Crevits aan dat ze het Limburgse onderwijs wou ondersteunen, maar dat het initiatief wel van de Limburgers zelf moest komen. “Dat hebben we ons als lerarenopleiding geen twee keer laten zeggen. Met de ondersteuning van de Provincie Limburg lanceerden we ‘TO-taal’, een project dat de taalvaardigheid van kinderen in Limburgse basisscholen verhoogt. Zowel scholen uit de mijngemeenten, zoals VBS Meulenberg uit Houthalen-Helchteren en De Springplank uit Heusden-Zolder, als andere scholen schreven zich in. De inschrijvingen voor deelname aan het project kwamen lang voor de Staten-Generaal binnen. Dat betekent dat leerkrachten en directies héél goed weten wat hun prioriteit is. We zien in deze scholen een hartverwarmend engagement en verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van elk kind,” vertelt Kristof Das van de Lerarenopleiding UCLL in Hasselt.

Waarom de focus op taal?

Projectmedewerker Liesbeth Alaerts van hogeschool UCLL: “Resultaten uit PISA en TIMMS-onderzoek tonen aan dat taalverwerving het proces van wiskunde- en wetenschapsverwerving mee bepaalt. We verbinden taalbeleid aan thema’s als kansarmoede, diversiteit en verwachtingen van leerkrachten. Zo bieden we een krachtig antwoord dat voordelen en kansen oplevert voor alle leerlingen.”

Lage drempel

De financiële steun van de Provincie en de verzamelde ervaring en kennis die UCLL als hogeschool kan aanbieden, zorgen ervoor dat de drempel voor deelname aan het project laag lag. Er lopen ook aanvragen van secundaire scholen binnen. Kristof Das: “Alle Limburgse scholen meenemen in dit verhaal was niet werkbaar. Daarom organiseren we op 23 mei een open studiedag om van elkaars verhalen en proces te leren. Het materiaal dat door ons wordt ontwikkeld, zal gratis beschikbaar zijn voor iedereen.”