Nieuws

De Zelfmoordlijn verdubbelt openingsuren chatdienst

Vanaf 1 december zal de Zelfmoordlijn 7 uur per dag via chat bereikbaar zijn, tussen 17u en 00u. Hiermee willen ze tegemoetkomen aan de grote nood aan online gesprekken bij vooral jonge en vaak hoog-suïcidale oproepers. Het voorbije jaar leidde het Centrum ter Preventie van Zelfdoding 60 extra chatbeantwoorders op.

De chatdienst van de Zelfmoordlijn bestaat sinds 2005. Ze bereiken vooral jonge oproepers. In 2020 was 50% van de chatters jonger dan 20. Bijna 80% van de chatgebruikers zijn meisjes. Chatters van de Zelfmoordlijn ervaren online hulp als laagdrempeliger, beter controleerbaar en anoniemer dan telefonische hulp.

Net zoals aan de telefoon en mail, zijn het vrijwilligers die de chatdienst van de Zelfmoordlijn beantwoorden. Het is de bedoeling om naast de telefoonlijn die 24/24 beschikbaar is, ook de online chat verder te laten groeien. Mensen die interesse hebben om vrijwilliger te worden zijn dan ook heel erg welkom.