• Home
  • Nieuws +
    • Alle nieuwsberichten
    • Economie
    • Gezondheid
    • Human Interest
    • Justitie
    • Media en Cultuur
    • Mobiliteit en verkeer
    • Onderwijs
    • Politiek
  • Sport
  • Programma's +
    • Buitengewoon Limburg
    • Christiaens & Company
    • De Slimste Sorteerder van Limburg
    • De Toekomstfabriek
    • De weg naar geluk
    • Hallo Limburg
    • Koken
    • Met Stijl
    • Op De Fiets
    • Op Stap
    • Relax
    • Sinterklaas
    • Sintpaleis Journaal
    • TVL Sportcafé
    • TVL Vertellingen
    • Wild van Limburg
    • Wonen
    • Zomergrillen
  • Doe mee +
    • Wedstrijden
    • Recepten
    • Tickets
  • Info +
    • Contact
    • FAQ
    • Nieuwsbrief
    • Adverteren
    • Jonge weergoden gezocht
    • TVL Vertellingen 2022
    • TVL Wandelrally 2022 - BILZEN
    • TVL Kerstcruise 2022
    • TVL Cruise - Het Mooiste van de Middellandse Zee
    • Winnaar 'TVL Cruise Middellandse Zee'
    • Wedstrijdreglement
    • Algemene Voorwaarden
  • Andere Regio's
  • Live
  • Herbekijk
MENU
Op Stap 2020
zomergrillen
Suikerrock
Vertellingen 2022
Wandelrally Bilzen
Bekijk de foto's

Embed deze video
Mobiliteit en Verkeer 03/09/2021 - 16:12

Fietsers mogen door het rode licht op kruispunt Boseind-Heerstraat in Pelt

Fietsersrood lichtVerkeerslicht
Embed deze video
door Margo Ombelets

Op het kruispunt Boseind-Heerstraat (N71) vlakbij de spoorwegbrug in Pelt, staan nieuwe verkeersborden: een omgekeerde driehoek met daarin een gele fietser en een pijl naar rechts. Dit verkeersbord geeft aan dat je als fietser door het rode licht rechts mag afslaan. Dat kan hier omdat de fietsers die naar rechts afslaan geen gemotoriseerd verkeer kruisen en er dus niet mee in conflict komen. Ze kunnen dus veilig doorrijden.

Verkeerslichten zijn doorgaans bedoeld om het autoverkeer te regelen. Ze gelden ook voor fietsers, maar vaak is dat onnodig. Op veel kruispunten kan je in feite op een veilige manier door het rode licht fietsen. Men spreekt in dat geval van zogenaamd ‘zinloos rood’.

Zinloos rood
Uit onderzoek blijkt dat fietsers soms tot één vijfde van hun reistijd staan te wachten voor het rode licht. De Vlaamse overheid wil fietsen efficiënter en aantrekkelijker maken door op alle plaatsen met 'zinloos rood' de doorgang voor fietsers te versoepelen en ‘rechtsaf door rood’ en ‘rechtdoor door rood’ toe te laten waar dat veilig kan.

"Het kruispunt Heerstraat-Boseind is er eentje waar dat kan. Komende vanaf de spoorwegbrug kan je veilig rechtsaf door het rood. Je kruist geen auto’s. Voor wie vanuit Boseind rechtsaf gaat, geldt net hetzelfde," klinkt het in een persbericht van de gemeente.

Geen ‘rechtdoor door rood’
Fietsers komende van de kanaalbrug zouden op het kruispunt ook conflictvrij rechtdoor door het rode licht kunnen rijden. Ook dan is er geen kruising met gemotoriseerd verkeer.

De provinciale commissie verkeersveiligheid heeft echter geoordeeld dat dit als gevolg van de beperkte breedte van de weg onvoldoende veilig is voor de fietsers.

Voorzichtig blijven
De aangepaste situatie maakt het kruispunt wat vlotter te passeren voor de fietsers. Toch wordt aangeraden om aandachtig te blijven. Zo moeten fietsers bijvoorbeeld nog altijd voorrang geven aan voetgangers op het zebrapad.

Op Stap 2020
zomergrillen
Suikerrock
Vertellingen 2022
Met Stijl
Mobiliteit en Verkeer
Mobiliteit en Verkeer

Hartje Zonhoven wordt fietsveilig en groen

01/07/2022 - 18:30
Hartje Zonhoven wordt fietsveilig en groen
01/07/2022 - 18:30
De gewestweg in het dorpshart van Zonhoven wordt vernieuwd. Het gaat om de  strook tussen het kruispunt van het Kerkplein en de Dijkbeemdenweg. Doel is een groenere en verkeersveiligere doortocht. Er komen fietsstroken en auto's mogen er niet sneller dan dertig kilometer per uur rijden.
Mobiliteit en Verkeer

Stad Peer start met uitvoering project ‘veilige schoolroutes’

01/07/2022 - 11:58
Stad Peer start met uitvoering project ‘veilige schoolroutes’
01/07/2022 - 11:58
De stad Peer gaat werk maken van veiligere fietsroutes naar school, om zo de fietsreflex bij jongeren aan te wakkeren. In overleg met de inwoners en de gebruikers van de schoolroutes werden de fietsknelpunten in kaart gebracht. Daaruit kwamen 29 knelpunten naar voren met een oplossing om elk punt veiliger te maken. In dat kader begint de stad vanaf vandaag met het aanbrengen van slemlagen. “Slemlagen zijn okergele of rode fietssuggestiestroken die fietsers een duidelijke en zichtbare plaats geven op de rijbaan”, vertelt burgemeester Steven Matheï (cd&v). “Bovendien wordt de rijbaan zo visueel smaller gemaakt zodat chauffeurs hun snelheid aanpassen. We zijn erg tevreden dat we veiligheid van de fietsers op die manier kunnen verhogen en zo onze ambities van de fietsdeal met iedere Perenaar kunnen waarmaken.” De aannemer gaat tot eind volgende week aan de slag in volgende straten: Kapelstraat, Sint-Trudostraat, Ambachtslaan, Monsstraat, Cremerdijk, Lookstraat, Oudestraat, Lindedorp, Kruisdijk, Muntstraat, Tettelstraat en Grotstraat. Hinder beperkt De hinder tijdens de werken blijft beperkt omdat deze slemlagen relatief snel opdrogen. Op de meeste plaatsen wordt er tijdelijk afwisselend verkeer doorgelaten en is er een parkeerverbod ingesteld. Alleen in de Sint-Trudostraat in Wijchmaal zal de aannemer de volledige rijweg tijdens de werken op dinsdag 5 juli afsluiten en is er een omleiding voorzien. Bekijk hier de reportage over het project ‘veilige schoolroutes’ uit het TVL Nieuws van 24/11/2021:
Mobiliteit en Verkeer

1.000 snelheidsduivels per maand geflitst aan nieuwe trajectcontrole in Herk-de-Stad

30/06/2022 - 18:30
1.000 snelheidsduivels per maand geflitst aan nieuwe trajectcontrole in Herk-de-Stad
30/06/2022 - 18:30
De trajectcontrole op de Sint-Truidersteenweg in Herk-de-Stad draait overuren. Op drie maanden tijd zijn er bijna 3.000 snelheidsduivels geflitst. De trajectcontrole is operationeel sinds maart. 40 procent van de overtreders reed meer dan 10 km per uur te snel. De toegelaten snelheid op de gewestweg bedraagt 70 kilometer per uur. Volgens de lokale politie en het stadsbestuur zijn het teleurstellende cijfers. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is het doel niet om zo veel mogelijk boetes te innen, maar om de verkeersveiligheid te verhogen.      
Mobiliteit en Verkeer

Na corona vliegen ook gewone gezinnen met een privéjet

30/06/2022 - 18:30
Na corona vliegen ook gewone gezinnen met een privéjet
30/06/2022 - 18:30
Meer en meer gewone gezinnen en vrienden gaan op vakantie met een privéjet. Dat enkel zakenmensen de lijnvluchten links lieten liggen is verleden tijd. De privémarkt boomt omdat ze na corona sneller kon opstarten en kleinschaliger is. Bovendien moet je geen uren op voorhand op de kleinere luchthavens van Deurne of Luik zijn. Luchthavens die ook niet onderhevig zijn aan stakingen bij bagageafhandelaars of cabinepersoneel. Het Hasseltse ASL vliegt bijvoorbeeld elke woensdag en zaterdag naar Ibiza. Dat zijn vaak vrienden die samenleggen voor een privéjet.
Mobiliteit en Verkeer

Dit weekend opnieuw omrijden aan Kempische brug in Hasselt

30/06/2022 - 17:14
Dit weekend opnieuw omrijden aan Kempische brug in Hasselt
30/06/2022 - 17:14
Dit weekend zal er opnieuw grote verkeershinder zijn aan het kruispunt van de Grote Ring met de Kempische Steenweg in Hasselt. Tijdens deze fase van de werken zal het asfalt op de binnenring vernieuwd worden. Enkel het verkeer komende vanaf de Kuringersteenweg zal dit weekend linksaf kunnen slaan richting Zonhoven. Verkeer van en naar het centrum volgt een omleiding. De werken starten opnieuw vrijdagavond en zullen tot maandagochtend duren. De aannemer voorziet komend weekend een nieuwe laag gewapend asfalt en markering aan de kant van de binnenring. Omdat de werfzone helemaal afgesloten zal zijn, moet het verkeer over minder en smallere rijstroken. Dat heeft opnieuw gevolgen voor verschillende rijrichtingen. Er is slechts één linksaf beweging op het kruispunt mogelijk: komende van de Kuringersteenweg/kanaalkom richting Zonhoven. Verkeer van en naar het centrum volgt een omleiding via de Vildersstraat en de Elfde-Liniestraat. De boodschap blijft om de omgeving te vermijden en via de alternatieve routes naar en van Hasselt te rijden.
Mobiliteit en Verkeer

Vlaanderen investeert 9 miljoen in fietsbrug en ecoduct over Boslaan in Lanklaar

30/06/2022 - 15:45
Vlaanderen investeert 9 miljoen in fietsbrug en ecoduct over Boslaan in Lanklaar
30/06/2022 - 15:45
In 2023 starten de werken aan een nieuw ecoduct en een fietsbrug over de Boslaan in Lanklaar (Dilsen-Stokkem), ter hoogte van recreatiedomein Sparrendal. Zo maken fietsers, voetgangers en dieren straks veilig de verbinding tussen de natuurgebieden van het Nationaal Park Hoge Kempen, die de Boslaan momenteel doorsnijdt. De Vlaamse Overheid investeert in totaal 9 miljoen euro in de twee projecten. De concrete plannen komen van het Agentschap Wegen en Verkeer, het Agentschap voor Natuur en Bos, Departement Omgeving en de stad Dilsen-Stokkem. “Er was al lang sprake van de bouw van een ecorecreaduct over de Boslaan in Lanklaar. Vandaag liggen de concrete plannen eindelijk op tafel, begin volgend jaar gaat de schop de grond in”, vertelt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld). “De fietsbrug komt ter hoogte van domein Sparrendal, die de Hoeveweg verbindt met de Lieve Moenssenslaan. De fietsbrug wordt een hefboom en katalysator voor de regio. Lokaal ontstaat er een volwaardige toegangspoort voor fietsers naar Terhills en wordt de Lieve Moenssenslaan beter bereikbaar. Op ruimere schaal creëren we een fietsverbinding tussen As en Dilsen-Stokkem. In dat verband zullen we ook de fietspaden langs de Pannenhuisstraat opheffen en ontharden, en een veilige oversteek voorzien op het kruispunt met de Lieve Moenssenslaan en Bautshoefstraat.” “Op veel plaatsen in Vlaanderen vormt een weg vaak nog een barrière of hindernis voor onze waardevolle fauna en flora. De Vlaamse overheid neemt daarom initiatieven om dat versnipperende effect te verminderen en de natuur alle kansen te geven”, vertelt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA). “Met het Vlaamse Actieprogramma Ecologische Ontsnippering (VAPEO) willen we knelpunten prioritair aanpakken. De Boslaan in Lanklaar is een belangrijk project waarbij we de natuurgebieden van het Nationaal Park Hoge Kempen opnieuw met elkaar willen verbinden. Dat willen we realiseren met de bouw van een ecoduct, waarbij er ook ruimte is voor wandelaars. In samenspraak met alle partners geven we het ecoduct de toepasselijke naam ‘ecoduct Dilserbos’, naar het gelijknamige bos.” Imposante bouwwerken De toekomstige fietsbrug wordt door het Agentschap Wegen en Verkeer gebouwd. “De brug, afgewerkt met cortenstaal, wordt vijf meter breed, met een ruim fietspad van drie meter. De totale lengte bedraagt 255 meter. De overspanning over de Boslaan meet 34 meter met een hoogte van 6 meter boven de rijbaan. Aan weerskanten van de Boslaan komen twee aanloophellingen”, aldus minister Peeters. Op ongeveer 600 meter van de fietsbrug richting As situeert zich het toekomstige ecoduct Dilserbos. Het ecoduct wordt 60 meter breed met een overbrugging over de Boslaan van 30 meter. Qua uitzicht zal het ecoduct aansluiten op de omringende natuur. Het ecoduct zal ingericht worden met natuurlijke elementen en met waterpoelen om de aantrekkingskracht voor de dieren te verhogen. Er zal ook beperkt ruimte zijn voor zachte recreatie, voornamelijk voor wandelaars en mountainbikers. Beide bouwwerken zijn samen goed voor een investering van 9 miljoen euro. Vlaams minister Peeters investeert 5,2 miljoen euro in de fietsbrug. Het ecoduct wordt gefinancierd door de Europese Unie - NextGenerationEU met middelen toegekend aan het beleidsdomein Omgeving in het kader van het relanceplan (Actie VV105 Ontsnipperen Vlaams landschap). De omgevingsvergunning is ingediend en het openbaar onderzoek start eerstdaags. De eerste spadesteek volgt in 2023. (Beelden: Agentschap Wegen en Verkeer)
  • «
  • Meer nieuws
    Handige links solliciteren adverteren contact gebruiksvoorwaarden privacy policy Consent choices overeenkomst voor gegevensgebruik
    Contactgegevens Tel: 011/71 22 11 E-mail: nieuws@tvl.be
    Partnersites Kortingscodes
    Social
    Copyright TVL Website door Brainlane