Snelheidsverlaging autostrades: Vias geen voorstander van Depraeteres voorstel voor maximumsnelheid snelwegen
Het verkeersinstituut Vias is geen voorstander van het voorstel van Vlaams minister van Klimaat Melissa Depraetere (Vooruit) om de maximumsnelheid op Vlaamse snelwegen te verlagen tot honderd kilometer per uur. Dat heeft de woordvoerder van Vias Stef Willems woensdag laten weten.
Minister Depraetere pleitte in de HLN-podcast 'Het Rapport van de Wetstraat' om de maximumsnelheid op autosnelwegen overdag te verlagen van 120 naar 100 kilometer per uur. In Nederland is die maatregel al van kracht. Volgens de minister zou dat voordelig zijn voor zowel het klimaat als de verkeersveiligheid. Verkeersinstituut Vias is het niet eens met het voorstel van de minister. Volgens hen moeten er verschillende zaken in overweging genomen worden zoals de uitstoot, doorstroom en verkeersveiligheid.
"De maatregel die de minister op tafel legt, is volgens Vias niet wat nodig is om de CO2-uitstoot te verlagen. De uitstoot van wagens stijgt exponentieel met de snelheid. "Door ervoor te zorgen dat meer mensen minder vaak te hard rijden, ga je een grotere winstmarge boeken", klinkt het bij het instituut. Er zou volgens Vias een grotere daling van de uitstoot zijn als mensen 120 kilometer per uur zouden rijden in plaats van 130, dan wanneer je de maximumsnelheid nog verder verlaagt naar 100 kilometer per uur. "Het is dus niet nodig om mensen die zich aan de snelheidsregels houden op te schepen met deze maatregel."
Wat de veiligheid betreft, zijn de gevaarlijke plekken te vinden tijdens spitsmomenten op drukke verkeerspunten als de Brusselse en Antwerpse ring. "Op die kritieke plaatsen wordt de snelheid al dynamisch verlaagd, waardoor het aantal ongevallen in ons verkeer al drastisch is gedaald", aldus Willems. "De extra veiligheidswinst zal miniem zijn."