2+5 gratis acties: Is dit het begin van een supermarktoorlog?
Koopjesjagers verzamelen zich voor openingstijd aan de Albert Heijn in Kuringen, waar een “2 kopen, 5 gratis” actie loopt. Als reactie komt ook Colruyt met een XXXXXXXL-actie. Zij garanderen de laagste prijzen en kunnen dus niet achterblijven. Is dit het begin van een supermarktoorlog?
Monsteracties
Vorige week zette Albert Heijn haar actie in. Wie twee pannen kocht, kreeg er 5 gratis bij. Onder andere Dash-, Colgate- en Dreft-producten vallen ook onder deze monsteraanbieding, waarbij je bij aankoop van twee stuks maar liefst vijf extra items gratis krijgt.
2 Bifi’s kopen, 5 gratis
Als tegenaanval zette Colruyt een gelijkaardige actie in met onder andere Bifi-worstjes en vaatwastabletten. Dat leidt tot wachtrijen aan de winkel voor het openingsuur. Lang geleden dat niet alleen de proevertjes mensen naar hun winkel lokte.
Lidl, Aldi en Carrefour onttrekken zich voorlopig uit de strijd. Want volgens hen kunnen zelfs stevige kortingen op A-merken de prijzen van hun huismerken niet counteren. Ze beloven service en kwaliteit, niet de laagste prijs.
David vs. Goliath
De groep boven Albert Heijn en Delhaize, Ahold Delhaize, wil marktleider worden in België. Met deze acties hoopt de groep haar positie in België te kunnen versterken. Daarvoor stuurt ze de kleinste speler naar het front: Albert Heijn. AH moet het opnemen tegen de huidige overwinnaar in de loopgraven: Colruyt, die dagelijks de kost van haar producten herberekent om steeds de laagste prijs te bieden. De dag dat Colruyt daarmee stopt, zou Ahold Delhaize groep wel eens de overhand kunnen nemen.
Wie wint aan het front? Niet de consument.
De promo’s zijn echter niet zonder gevaar. Want het is voor een winkel niet rendabel om zulke monsterdeals te blijven aanbieden, zo besluiten onder andere TestAankoop en retailexperts. Het zou goed mogelijk zijn dat, door de acties in beide winkels, de witte producten wel eens wat meer kunnen gaan kosten. De helft van de AH- en Colruytwinkels zijn dan ook gevuld met huisproducten. Want wat je ergens van de prijs afhaalt, moet ergens anders tóch in de kassa belanden.