Economie 19/09/2013 - 12:30 400 tot 500 banen bij Delorge in Hasselt embed Embed deze video Dimensies: 560x315 640x360 835x480 1280x720 door Jeroen Houben Aan de Herkenrodesingel in Hasselt opende vanmiddag een nieuw bedrijvenpark de deuren. Het Delorge Business Park omvat een Audi- en Volkswagengarage en beschikt over meer dan 6500 vierkante kilometer aan kantoorruimte.
Economie De Lijn rijdt vanaf nu ook met e-bussen van BYD 23/06/2025 - 11:34 23/06/2025 - 11:34 De Lijn neemt haar eerste elektrische bussen van de Chinese constructeur BYD vandaag in dienst. Dat maakte de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij bekend. Het gaat om de eerste exemplaren van een bestelling van 92 e-bussen bij BYD. Het order bij het Chinese busbedrijf leverde De Lijn in januari vorig jaar kritiek op, omdat in Vlaanderen busbouwers Van Hool en VDL actief waren. Niet veel later ging het Kempische Van Hool failliet en volgde een overname van zijn busactiviteiten door het Nederlandse VDL. Ook in LimburgDeze lente leverde BYD de eerste bussen aan De Lijn, die vanaf vandaag worden ingezet in de regio Antwerpen, vanuit de stelplaats Mortsel. "Na de inbouw van de randapparatuur volgde een gewenningsopleiding voor de chauffeurs van de stelplaats. Nu de opleiding voldoende gevorderd is, kunnen de eerste vier e-bussen in dienst worden genomen", zegt de maatschappij. Ruim een derde van de 92 e-bussen van BYD, die in Hongarije worden gebouwd, zullen in de stelplaats van Mortsel terechtkomen. De andere gaan naar Brugge, Hasselt en Winterslag (Genk). Nog 290 e-bussen op komstDe Lijn rijdt momenteel ook al met elektrische bussen van Van Hool en VDL, en met enkele compacte bussen van het Chinese staatsbedrijf CRRC - via de Finse verdeler Yes-EU. Iets minder dan twee weken geleden kondigde de openbaarvervoermaatschappij een bijkomende bestelling van 290 e-bussen aan, waarvan 140 bij BYD, 100 bij constructeur Iveco en 50 bij VDL in Roeselare.
Economie Staking Benepack gaat verder: "Houding directie maakt werknemers alleen maar bozer" 23/06/2025 - 11:05 23/06/2025 - 11:05 Bij de Genkse blikjesfabriek Benepack is maandagochtend opnieuw een deurwaarder langsgeweest. Stakers sloten het bedrijfspand af nadat gesprekken met de directie over de werkdruk vorige week op niets waren uitgedraaid. De deurwaarder kwam ter plaatse om foto's te nemen van de blokkades op de site, waar de productie momenteel volledig stilligt. ABVV-vakbondsman Raf Dal Cero verwacht in de loop van de dag een nieuw dwangbevel om de toegang tot het bedrijf weer vrij te geven. "De directie provoceert ons door ons te filmen en een deurwaarder te sturen. We zien ook steeds meer Chinezen opduiken om de staking te proberen te breken", aldus de vakbondsman. Hoge werkdruk en onveilige situatieVooral het feit dat de directie, op bevel van de Chinese eigenaars, weigert om opnieuw met de stakers om de tafel te gaan zitten, valt bij de werknemers slecht. De staking die nu zijn tweede week ingaat, begon nadat de nachtploeg het werk had neergelegd uit protest tegen de hoge werkdruk en onveilige situaties in de fabriek. Woensdag kregen de stakers een eerste dwangbevel van de deurwaarder om de blokkades op te ruimen en werkwillige werknemers door te laten. "Werknemers worden alleen maar bozer"Vrijdag escaleerde de situatie opnieuw toen de lokale directie liet weten dat ze niet op de verschillende eisen van de vakbonden zouden ingaan. Omdat het dwangbevel stipuleerde dat de toegangen tot zondagavond vrij moesten blijven, werden de blokkades maandag opnieuw opgeworpen. "Ze maken de mensen alleen maar bozer. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de vastberadenheid op dag zeven nog zo groot is. Ze gooien alleen maar olie op het vuur. Ze maken de mensen alleen maar bozer", aldus Dal Cero. "Ze zeggen ook dat ze de lonen niet kunnen uitbetalen als ze niet binnen kunnen, terwijl de bedienden gewoon van thuis uit kunnen werken."
Economie Zonhovense Fraiponts Metaalbewerking klaar om op te schalen voor groeiende defensie-industrie 21/06/2025 - 18:30 21/06/2025 - 18:30 Metaalbewerkingsbedrijf Fraiponts uit Zonhoven is klaar om op te schalen voor de groeiende defensie-industrie, én is ook bereid om daarvoor fors te investeren. Dat zegt zaakvoerder Davy Fraiponts in ons economisch magazine De Toekomstfabriek. Fraiponts werkt momenteel in onderaanneming voor bedrijven die leveren aan defensie. Het bedrijf, dat metalen onderdelen maakt, verwacht dat die markt de komende jaren sterk zal groeien nu er miljardeninvesteringen worden aangekondigd.
Economie Nieuw poortgebouw vormt sluitstuk van reconversie Ford-site in Genk 19/06/2025 - 15:49 19/06/2025 - 15:49 De reconversie van de voormalige Ford-site in Genk bereikt een symbolisch hoogtepunt met de bouw van een iconisch poortgebouw op Logistieke Campus Limburg. Het gebouw wordt ontwikkeld door Group Machiels en Essers Family Office op de voormalige gronden van POM Limburg en de stad Genk. Het poortgebouw komt in zone A, een terrein van 4,5 hectare dat in 2022 werd aangekocht door POM Limburg (80%) en de stad Genk (20%) en zal worden overgenomen door Gateway Genk, een samenwerking tussen Group Machiels en Essers Family Office. Die zone vormt het centrale deel van Logistieke Campus Limburg, tussen eerdere ontwikkelingen zoals Genk Green Logistics, H.Essers Dry Port en Port of Limburg. Architectuur als knipoog naar verleden en toekomstHet ontwerp van Binst Architects verwijst qua gestalte zowel naar de steenkool uit het industriële verleden als naar een zwarte diamant, symbool voor toekomstige waardecreatie. De gevel wordt in samenwerking met Machiels Building Solutions afgewerkt met zwart gebrand hout, een duurzaam gevelmateriaal met een krachtige uitstraling. "We zijn verheugd een belangrijke rol te spelen in de bouw en ontwikkeling van het duurzame en innovatieve sluitstuk met een unieke houten geveltoepassing en dé eyecatcher van de belangrijke reconversie van deze site", zegt Louis Machiels, voorzitter van de Raad van Bestuur van Group Machiels. Duurzaam ontwerp met gemengde functiesHet gebouw krijgt een BREEAM Excellent-score, een internationaal erkend duurzaamheidslabel. Dat betekent dat het voldoet aan strenge normen voor energiegebruik, materiaalkeuze, waterbeheer en mobiliteit. Er komt ruimte voor kantoren, opleidingscentra, logistieke diensten en ook horeca of satellietvestigingen van bedrijven. "Met dit gebouw leggen we de fysieke en inhoudelijke kern van Logistieke Campus Limburg vast", zegt Tom Vandeput, gedeputeerde voor Economie en voorzitter van POM Limburg. "Het wordt een locatie waar bedrijven, overheden en kennisinstellingen samen kunnen werken rond logistiek, innovatie en opleiding." Partners uit publieke en private hoekDe samenwerking brengt twee bedrijven met wortels in de regio samen met publieke partners. Hilde Essers, voorzitter Raad van Bestuur van Essers Family Office: "Als pionier in de reconversie van deze site zijn we trots om samen met onze partners het sluitstuk te realiseren: een poortgebouw dat innovatie en duurzaamheid niet alleen symboliseert, maar ook belichaamt. Het is niet alleen een baken in de tijd, met de reconversie van de site, maar ook in de ruimte, met de poort naar het Europees hinterland. Dankzij het gebruik van hoogwaardige, circulaire materialen zetten we een nieuwe standaard in toekomstgericht bouwen. Het gebouw vormt zo een dynamische hub voor samenwerking en groei binnen de logistieke sector." Een baken aan de poort van GenkVoor Genk is het poortgebouw meer dan een sluitstuk: het staat ook symbool voor de manier waarop de stad en haar partners de voormalige Ford-site een nieuwe betekenis willen geven. Burgemeester van Genk Wim Dries: "Op de plaats waar voorheen zovele Genkenaren auto’s produceerden is de afgelopen jaren met dank aan zovele partners een hele nieuwe dynamiek op gang gekomen in Logistics ValleyFlanders, waar nu ook ondersteunende functies in de logistiek en maakeconomie een plaats krijgen in een iconisch poortgebouw. Daarmee zal straks 95% van deze site ontwikkeld zijn en daar kunnen wij alleen maar fier op zijn."
Economie Medewerkers Benepack Genk leggen werk neer: te weinig veiligheid en te hoge werkdruk 17/06/2025 - 18:30 17/06/2025 - 18:30 En ook bij blikjesfabrikant Benepack in Genk leggen de 160 medewerkers het werk neer. De werkdruk is er te hoog en de communicatie en de veiligheid laat de wensen over. Sinds gisterenavond 22 uur ligt de productie stil. De werknemers en de vakbonden vragen snel meer duidelijkheid aan de directie en aan de Chinese hoofdzetel vooraleer ze hun taken kunnen hervatten.
Economie Stijn Bijnens verlaat Cegeka en wordt CEO van Proximus 17/06/2025 - 18:30 17/06/2025 - 18:30 Stijn Bijnens verlaat Cegeka en wordt CEO van Proximus. Dat hebben zowel Cegeka als Proximus zonet bekend gemaakt.