Aanpak van zwarte punten zorgt voor daling in aantal verkeersslachtoffers

Aanpak van zwarte punten zorgt voor daling in aantal verkeersslachtoffers

Aanpak van zwarte punten zorgt voor daling in aantal verkeersslachtoffers


De aanpak van gevaarlijke punten van de Vlaamse overheid heeft een positieve impact op de verkeersveiligheid. Op punten die worden aangepakt, dalen het aantal letselongevallen met een kwart én het aantal verkeersslachtoffers met bijna een derde. Dat blijkt uit een eindevaluatie van de historische lijst van gevaarlijke punten én uit een tussentijdse evaluatie van de dynamische lijst. Deze effectevaluatie werd uitgevoerd door Vias institute in opdracht van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) van de Vlaamse overheid. 


"De Vlaamse Regering gooide twee legislaturen geleden al het roer om door een dynamische lijst van gevaarlijke punten te introduceren. De impact daarvan op de verkeersveiligheid is duidelijk. Naast het voorkomen van ongevallen blijven we de komende jaren reactief gevaarlijke punten aanpakken. De dynamische lijst bewijst dat er nog steeds winst te behalen valt én is een jaarlijkse call-to-action om op basis van objectieve data gevaarlijke punten aan te pakken. Waar mogelijk voeren we snel kleinere maatregelen uit die de verkeersveiligheid onmiddellijk verhogen. Op andere plekken voeren we grote infrastructuurwerken uit, steeds in overleg met steden en gemeenten," zegt Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit.



Aanpak gevaarlijke punten is positief voor verkeersveiligheid
Het onderzoek toont aan dat het aanwijzen, analyseren en vervolgens aanpakken van gevaarlijke kruispunten en wegvakken, zowel op de historische als de dynamische lijst, een positieve impact heeft op de verkeersveiligheid. De aanpak van gevaarlijke punten leidt tot een aanzienlijke daling in het aantal letselongevallen met 24% en een iets grotere daling in het aantal verkeersslachtoffers van 28%. Deze daling is volledig toe te schrijven aan de aanpassingen die doorgevoerd zijn op de gevaarlijke punten, aangezien andere invloedsfactoren werden uitgesloten in de analyse. De studie vindt een gelijkaardig positief effect voor meer ernstige en lichtere ongevallen.



Zowel quick wins als structurele ingrepen renderen
Een structurele herinrichting van een gevaarlijk punt is effectiever dan een kleine ingreep of quick win. De studie toonde voor het eerst aan dat ook de kleine ingrepen een reële impact hebben op de verkeersveiligheid, met een vermindering van 19% in het aantal letselongevallen ten opzichte van 27% bij een structurele ingreep.



Meest effectieve maatregelen: plaatsen van vangrails, bruggen en tunnels
De meest effectieve maatregelen in de vermindering van het aantal letselongevallen zijn het plaatsen van afschermende constructies (-42%) zoals vangrails of betonnen constructies, het voorzien van een tunnel of brug (-39%), het aanleggen of vernieuwen van een rotonde (-33%), het nemen van circulatiemaatregelen (-33%) en het voorzien van vrijliggende fietspaden (-29%). Het plaatsen van afschermende constructies en het nemen van circulatiemaatregelen zijn vaak kleine en relatief goedkope ingrepen die desondanks effectief blijken. Kruispunten uitgerust met een (deels) conflictvrije verkeerslichtenregeling kennen een sterkere daling in het aantal letselongevallen dan kruispunten met een klassieke verkeerslichtenregeling.



Minder slachtoffers bij gemotoriseerd verkeer én bij kwetsbare weggebruikers
Gemotoriseerde weggebruikers profiteren globaal iets meer van de aangepakte gevaarlijke punten (-26% in het aantal slachtoffers), maar ook voor kwetsbare verkeersdeelnemers wordt het veiliger (-17% in het aantal slachtoffers). Dit wordt mede verklaard doordat bij het terugdringen van het aantal ongevallen het aantal slachtoffers sterker zal dalen bij gemotoriseerde modi, aangezien er in een personenwagen meerdere personen kunnen zitten.



Volgende stappen
De Vlaamse overheid streeft naar nul slachtoffers tegen 2050 en zet daarvoor in op sensibilisering, handhaving, gedragsverandering, het aanpakken van de grondoorzaken van verkeersonveiligheid én op slimme en snelle ingrepen in de infrastructuur. Naast preventie blijft de Vlaamse overheid ook inzetten op reactieve maatregelen zoals het wegwerken van gevaarlijke punten op gewestwegen.


Gerelateerd nieuws

  • Zomersolden starten volgende week met kortingen van 30 procent

    Zomersolden starten volgende week met kortingen van 30 procent

  • Waarschuwingsfase voor ozon- en hitteplan is geactiveerd

    Waarschuwingsfase voor ozon- en hitteplan is geactiveerd

  • Lidl lanceert hybride gehakt: rundvlees met plantaardige eiwitten

    Lidl lanceert hybride gehakt: rundvlees met plantaardige eiwitten

  • De Lijn rijdt vanaf nu ook met e-bussen van BYD

    De Lijn rijdt vanaf nu ook met e-bussen van BYD

  • 6 op 10 bouwbedrijven nemen extra maatregelen tegen de hitte

    6 op 10 bouwbedrijven nemen extra maatregelen tegen de hitte

Cookies

We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

  • Essentiële / strikt noodzakelijke cookies:

    Deze cookies zijn nodig voor het functioneren van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden meestal geplaatst als reactie op jouw acties, zoals het instellen van privacyvoorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Zonder deze cookies is een goede communicatie en navigatie niet mogelijk.
  • Niet-essentiële cookies:

    Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
    Hieronder vallen:
    • » Functionele cookies:

      Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden (bijvoorbeeld het beveiligen van formulieren met behulp van captcha's of het weergeven van externe video’s). Ze kunnen door ons of door externe partners ingesteld worden wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
    • » Analytische cookies:

      Met deze cookies houden we websitebezoeken en verkeer bij, zodat we inzicht krijgen in hoe onze website presteert en waar we kunnen verbeteren. Ze helpen ons te zien welke pagina's populair zijn en hoe bezoekers zich door de website bewegen.

Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


Nog meer weten?

Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .

We hebben je toestemming nodig om dit formulier te versturen.

We hebben je toestemming nodig.

Het vakje is alvast aangevinkt. Je hoeft enkel je voorkeuren opnieuw op te slaan.

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren, statistieken te verzamelen en advertenties te personaliseren. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
Cookie image