Aantal dode dassen in het verkeer verdubbeld op 5 jaar tijd
Ondanks het plaatsen van faunarasters langs gewest- en snelwegen, stijgt het aantal dassen die in het verkeer sneuvelen. Het aantal geregistreerde verkeersslachtoffers van de das steeg van 64 in 2020 naar 135 vorig jaar. Zo blijkt uit cijfers van het Marternetwerk van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO).
Da’s een comeback
De das was decennialang quasi verdwenen in Vlaanderen, maar de populatie herstelt de laatste jaren gestaag. Dat succes kent echter een keerzijde. De das, die ’s nachts op trage prooien jaagt met zijn neus op nul centimeter hoogte, heeft weinig boodschap aan Vlaamse infrastructuur. Als nachtdieren die laag bij de grond foerageren, zijn dassen namelijk bijzonder kwetsbaar in een landschap met drukke verkeersassen. Sinds 2020 werden al 626 verkeersslachtoffers gemeld, al gaat het enkel om waarnemingen waarvan de gegevens volledig bevestigd zijn. “De inzameling in 2025 is nog niet afgerond, de cijfers van dit jaar zijn dus nog onvolledig”, klinkt het bij minister van Omgeving Jo Brouns (cd&v).
Da’s contradictorisch
Om de impact op fauna te beperken, investeert Vlaanderen al jaren in infrastructuur zoals faunarasters en -tunnels. Die moeten dieren van de weg houden en hen veilig onder de rijbaan door leiden. Langs Limburgse gewest- en snelwegen ligt intussen 113 kilometer aan faunarasters. De cijfers zijn aan het licht gekomen op vraag van Vlaams Parlementslid Andy Pieters (N-VA) “Ondanks de faunarasters zie je het aantal dode dassen stijgen. Dat wijst bovenal ook op de uitbreiding van de dassenpopulatie”, aldus Pieters. “Waar de soort decennia geleden quasi verdwenen was, zien we vandaag een gestage uitbreiding van de populatie”, sluit hij af. Goed nieuws voor de biodiversiteit dus, minder goed nieuws voor het verkeer. Want hoe meer dassen er rondschuifelen, hoe vaker ze de pech hebben een rijbaan te kruisen.
Da’s niet effectief
Ecoducten blijken dan weer minder effectief voor dassen. De dieren mijden grote open ruimtes en worden er zelden op waargenomen, terwijl andere diersoorten ze wel gebruiken. “Ook wilddetectiesystemen zijn voor das en andere marterachtigen niet echt effectief”, aldus minister Brouns.
Da’s vooruitkijken
De komende jaren wordt verder ingezet op faunaveiligheid. Zo zullen bij het nieuwe ecoduct in Helchteren, in functie van de Noord-Zuidverbinding, bijkomende faunaroosters worden aangelegd om dassen en andere dieren naar veilige oversteekplaatsen te leiden.