Camera’s op kruispunten leiden tot bruusk remmen en korte volgafstanden

Camera’s op kruispunten leiden tot bruusk remmen en korte volgafstanden

Camera’s op kruispunten leiden tot bruusk remmen en korte volgafstanden

Snelheids- en roodlichtcamera’s zorgen op kruispunten voor kortere volgafstanden en bruuskere rembewegingen. Een ongewenst neveneffect dat wellicht aan de basis ligt van het stijgende aantal kop-staartongevallen. Dat blijkt uit onderzoek van Evelien Polders (Instituut voor Mobiliteit) naar de verkeersveiligheid op kruispunten.


Kruispunten worden beschouwd als een van de meest gevaarlijke en complexe locaties in het wegennet. “Daarom is het zo belangrijk om er de verkeersveiligheid te verbeteren”, zegt dr. Evelien Polders. Voor haar doctoraat onderzocht ze de verkeersveiligheid van kruispunten niet alleen door ongevallen te analyseren, maar ook het gedrag van weggebruikers en ernstige conflicten die leiden tot bijna-ongevallen.


“Concreet focuste ik mij op vier onderwerpen: ongevallenpatronen op rotonden en op kruispunten met verkeerslichten; gedragsaanpassingen van bestuurders aan snelheids- en roodlichtcamera’s op verkeerslichtengeregelde kruispunten; en op de mate waarin het verschil in voorrangsregel – voorrang van rechts versus voorrangskruispunt – de verkeersveiligheid en het gedrag van bestuurders beïnvloedt.”


Bruusk remmen
Het opvallendste resultaat uit de studie is dat snelheids- en roodlichtcamera’s op kruispunten weliswaar zorgen voor een daling in het aantal bestuurders die nog oversteken bij oranje of rood, maar dat ze tegelijkertijd leiden tot kortere volgafstanden en bruuskere rembewegingen. “Eerder onderzoek heeft al aangetoond dat het aantal kop-staartongevallen op verkeerslichtgeregelde kruispunten stijgt na het plaatsen van zulke camera’s. Leg dit naast de resultaten uit mijn onderzoek en je hebt een mogelijke verklaring voor de stijging van dit soort ongevallen.”


Daarnaast blijkt dat er vier dominante ongevallentypes plaatsvinden op rotonden en verkeerslichtengeregelde kruispunten. “Voor dergelijke kruispunten zijn dat kop-staart-ongevallen, zijdelingse en frontale ongevallen en ongevallen waarbij ten minste één zwakke weggebruiker is betrokken.”


Aanbevelingen
De resultaten vormden de basis voor beleidsaanbevelingen met het oog op een hogere verkeersveiligheid op kruispunten. “Zo kan je het ongewenste neveneffect van snelheids- en roodlichtcamera’s verminderen door bestuurders te waarschuwen wanneer ze een kruispunt met een onbemande camera benaderen”, zegt Evelien Polders. “En conflictvrije verkeerslichten op kruispunten hebben een gunstig effect op de algemene veiligheid op kruispunten – en op het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in het bijzonder.”

Gerelateerd nieuws

  • Jaga sluit radiatorenfabriek in Tsjechië en haalt productie terug naar Diepenbeek

    Jaga sluit radiatorenfabriek in Tsjechië en haalt productie terug naar Diepenbeek

  • Vrachtwagen kantelt op E313 in Diepenbeek, snelweg richting Lummen afgesloten

    Vrachtwagen kantelt op E313 in Diepenbeek, snelweg richting Lummen afgesloten

  • Vrachtwagen kantelt op E313 in Diepenbeek

    Vrachtwagen kantelt op E313 in Diepenbeek

  • Boer zoekt Bier volledig uitverkocht

    Boer zoekt Bier volledig uitverkocht

  • Boer zoekt Bier rondt kaap van 10.000 bezoekers

    Boer zoekt Bier rondt kaap van 10.000 bezoekers

Cookies

We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

  • Essentiële / strikt noodzakelijke cookies:

    Deze cookies zijn nodig voor het functioneren van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden meestal geplaatst als reactie op jouw acties, zoals het instellen van privacyvoorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Zonder deze cookies is een goede communicatie en navigatie niet mogelijk.
  • Niet-essentiële cookies:

    Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
    Hieronder vallen:
    • » Functionele cookies:

      Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden (bijvoorbeeld het beveiligen van formulieren met behulp van captcha's of het weergeven van externe video’s). Ze kunnen door ons of door externe partners ingesteld worden wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
    • » Analytische cookies:

      Met deze cookies houden we websitebezoeken en verkeer bij, zodat we inzicht krijgen in hoe onze website presteert en waar we kunnen verbeteren. Ze helpen ons te zien welke pagina's populair zijn en hoe bezoekers zich door de website bewegen.

Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


Nog meer weten?

Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .

We hebben je toestemming nodig om dit formulier te versturen.

We hebben je toestemming nodig.

Het vakje is alvast aangevinkt. Je hoeft enkel je voorkeuren opnieuw op te slaan.

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren, statistieken te verzamelen en advertenties te personaliseren. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
Cookie image