Mobiliteit en Verkeer 05/10/2018 - 18:30 Fietser zwaargewond na botsing met elektrische fiets in Lummen Elektrische fietsOngeval embed Embed deze video Dimensies: 560x315 640x360 835x480 1280x720 door Tom Kums In Lummen is een fietser zwaar gewond geraakt bij een botsing met een elektrische fiets.
Mobiliteit en Verkeer Motorrijder overleden na zware klap op E313 in Diepenbeek 23/05/2022 - 18:30 23/05/2022 - 18:30 Bij een zwaar verkeersongeval op de E313 in Diepenbeek is een motorrijder om het leven gekomen.
Mobiliteit en Verkeer Verkeersexpert: 'Spartacustram van Hasselt naar Maastricht begraven is een historische vergissing' 23/05/2022 - 18:30 23/05/2022 - 18:30 Het begraven van de Spartacus tram van Hasselt naar Maastricht is een historische vergissing. Dat zegt verkeersexpert Willy Miermans in een reactie op de beslissing van de Vlaamse regering om niet een tram maar een elektrische bus te laten rijden op het traject tussen Hasselt en Maastricht. Daarmee is het hele Spartacus-project na twintig jaar dood en begraven. Van drie duurzame Spartacus tramlijnen als ruggengraat van het openbaar vervoer in Limburg blijft niets over. Niet enkel Miermans is teleurgesteld, ook onze Nederland kijkt met argusogen naar de beslissing van de Vlaamse regering. Het is niet uitgesloten dat Nederland straks een schadevergoeding eist omdat de tramlijn opgedoekt wordt. Nederland moest eerder aan ons land een fikse schadevergoeding betalen omdat de tram niet tot aan het station van Maastricht kon rijden. Dat is daar nog altijd niet verteerd.
Mobiliteit en Verkeer "NMBS is 15 jaar lang kapotbespaard" 21/05/2022 - 18:30 21/05/2022 - 18:30 "De NMBS is 15 jaar lang kapotbespaard. Al 20 jaar is er een aanwervingsstop en daar betalen we nu de prijs voor." Dat zegt Stefan 'T Jolyn van ACOD Spoor Limburg. De Spoorwegen kreunen onder een personeelstekort. Dagelijks worden 50 treinen afgeschaft of zijn er vertragingen. Dat is nu ook het geval met twee piekuurtreinen tussen Neerpelt en Brussel, die niet meer kunnen rijden. Op 31 mei gaat het spoorpersoneel staken, want zo kan het niet verder, aldus ACOD Spoor Limburg.
Mobiliteit en Verkeer AWV vernieuwt fietsoversteekplaatsen op Grote Ring Hasselt 20/05/2022 - 11:55 20/05/2022 - 11:55 Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vernieuwt vanaf maandag 23 mei de fietsoversteekplaatsen aan de Grote Ring in Hasselt. De verhardingen in klinkers worden vervangen door asfalt. De werken zullen ongeveer twee weken in beslag nemen. “Dit jaar voeren we verspreid over heel Limburg zo’n 30-tal gelijkaardige projecten uit, om de staat van de fietspaden langs de gewestwegen sterk te verbeteren”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. AWV vernieuwt op 11 verschillende locaties de fietspaden-en tunnels aan de Grote Ring. Daarnaast zullen er ook lokale herstellingswerken uitgevoerd worden als dat nodig is, bijvoorbeeld aan verzakte voetpaden. Het is de bedoeling om zowel het fietscomfort als de verkeersveiligheid te verbeteren. De meeste van die ingrepen situeren zich op drukke schoolroutes met belangrijke oversteekpunten. De werken starten maandag in twee fases. In de eerste fase worden de oversteekplaatsen van het kruispunt met de Slagerslaan en Grote Lindestraat aangepakt. Nadien is het de beurt aan het kruispunt met de Boekstraat. "We willen een fietsreflex creëren bij elke Vlaming zodat die bij elke verplaatsing spontaan aan de fiets denkt”, zegt minister Lydia Peeters.
Mobiliteit en Verkeer Werken aan drukste brug in Limburg gaan van start 19/05/2022 - 18:30 19/05/2022 - 18:30 De werken aan de drukste brug in Limburg gaan van start en dat gepaard met grote verkeershinder, zeker tot half september. Vannacht beginnen voorbereidende werken die drie dagen zullen duren. Vanaf 10 juni wordt begonnen met de eigenlijke verhoging van de brug. Ook het kruispunt van de Grote Ring met de Kempische Steenweg in Hasselt wordt vernieuwd. Tijdens de werken passeert het verkeer over één helft van de brug via twee versmalde rijstroken per rijrichting. Dat aan 30 kilometer per uur. De Vlaamse Waterweg roept op om de omgeving vanaf 10 juni te vermijden en op zoek te gaan naar alternatieven om Hasselt te bereiken.
Mobiliteit en Verkeer Openbaar onderzoek rond spitsstroken op E313 tussen Beringen en Ham start eind mei 18/05/2022 - 11:58 18/05/2022 - 11:58 Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) wil spitsstroken invoeren op de E313 tussen Beringen en Ham. Dit om de doorstroming op de snelweg te verbeteren. Ook zal er op het bestaande wegdek een nieuwe techniek worden toegepast om het geluid van het passerende verkeer te verminderen. Voor deze werken is een aanvraag voor omgevingsvergunning ingediend. In het kader hiervan start eind mei een openbaar onderzoek op. De uitvoering van de werken is voorzien vanaf het voorjaar 2023. In september 2020 werden de eerste vijf kilometer Limburgse spitsstroken op de E313 al geopend tussen Lummen en Beringen. Daar komt nu in beide richtingen acht kilometer bij tussen Beringen en Ham. Hier worden straks op piekmomenten de huidige pechstroken dynamisch ingezet als spitsstroken. “Het doortrekken van de spitsstroken op de E313 tot aan het complex Ham zal zorgen voor een betere doorstroming in de regio en dat op een veilige manier”, zegt Vlaams minister Lydia Peeters. “De huidige beschikbare infrastructuur wordt straks immers dynamisch gebruikt, met behulp van de digitale infoborden die boven de weg komen. Ook investeren we ook in een innovatieve geluidsreducerende techniek om het rolgeluid op het betonnen wegdek te verminderen. Goed voor een totaal bedrag van 12,5 miljoen euro.” 14 pechhavens Om de spitsstroken tussen Beringen en Ham door te trekken, zijn daar nog veertien bijkomende pechhavens nodig, ongeveer om de 500 meter. De grootste werken gebeuren aan de op- en afrittencomplexen 26 Beringen en 25a Tessenderlo, die in rijrichting Antwerpen worden aangepast. Over de weg worden er op verschillende locaties portieken geplaatst voor de digitale signalisatie. Na de aanpassingen van het complex Beringen en Tessenderlo, volgt in de toekomst ook nog het complex Ham, dat nog bestudeerd wordt. Geluidsreducerende ingreep In drie zones tussen Lummen en Ham, meer dan acht kilometer in elke richting, wordt ook op het bestaande betonnen wegdek een nieuwe techniek toegepast om het rolgeluid te verminderen. “Bij deze Next Generation Concrete Surface (NGCS) techniek worden er fijne groeven in de betonverharding gefreesd, om zo de wrijving met de banden en meteen ook het rolgeluid te verminderen”, aldus minister Peeters. Openbaar onderzoek start eind mei De studie voor de aanleg van de spitsstroken loopt al een hele tijd. In 2020 en 2021 werden er diverse participatierondes georganiseerd waarbij bewoners en geïnteresseerden het milieueffectenrapport konden inkijken. Ondertussen is ook het dossier voor de omgevingsvergunning opgemaakt en ingediend. Het ontwerp-MER maakt hier onderdeel van uit. In het kader van de vergunningsaanvraag start binnenkort een openbaar onderzoek dat 30 dagen duurt. Om de omwonenden en andere geïnteresseerden de kans te geven vragen te stellen over het project, organiseert AWV op maandag 30 mei 2022 een online informatievergadering. Inschrijven kan via www.wegenenverkeer.be/spitsstrokenE313.