In Pelt kan je geboorte voortaan online aangeven
In de gemeente Pelt kan je de geboorte en erkenning van een kind voortaan online aangeven. Zo moeten inwoners niet langer naar het gemeentehuis gaan tijdens hun eerste momenten als ouder.
Tot nu toe werden pasgeboren baby’s in Pelt altijd geregistreerd en erkend via een afspraak aan de burgerbalie. Die aangiftes verlopen voortaan gemakkelijk en snel op de gemeentelijke website via www.gemeentepelt.be/geboorteaangifte en www.gemeentepelt.be/erkenning-van-een-kind of via www.burgerprofiel.be. Dat maakt dat de Peltenaren vlak na de bevalling niet langer naar het gemeentehuis moeten gaan, maar gewoon van thuis uit alles in orde kunnen brengen. “Zo kan je meer genieten van de eerste momenten met je baby”, vertelt burgemeester Dennis Fransen. “Achteraf krijg je de nodige documentatie gewoon digitaal opgestuurd. Voor diegenen die toch nog graag naar het gemeentehuis komen, blijft het uiteraard mogelijk een afspraak te maken.”
Inwoners van Pelt konden al voor verschillende zaken online terecht via het digitaal loket. Sinds 1 juli is deze lijst uitgebreid met de aangiftes van geboortes en erkenningen. “Door online te werken, breng je snel en efficiënt alles in orde op een zelfgekozen moment. Zo blijven er meer afspraakmomenten vrij voor zaken die niet online kunnen of voor mensen die digitaal moeilijker hun weg vinden. Hierdoor kan je als inwoner vlotter terecht bij de balie en is er meer ruimte voor een persoonlijke service”, besluit burgemeester Fransen.