Leerlingen in buitengewoon onderwijs zitten meer dan 2,5 uur op de bus

Leerlingen in buitengewoon onderwijs zitten meer dan 2,5 uur op de bus

Leerlingen in buitengewoon onderwijs zitten meer dan 2,5 uur op de bus


Heel wat leerlingen die in een buitengewone school les volgen verplaatsen zich met speciaal busvervoer. De reistijden worden steeds langer, ritten van meer dan 2,5 uur naar school zijn geen uitzondering meer. Het Katholiek Onderwijs Vlaanderen vraagt een dringende oplossing, en eist politieke verantwoordelijkheid.


"In het buitengewoon onderwijs zorgen we voor de meest kwetsbare jongeren uit onze samenleving. Het kan niet zijn dat de omstandigheden waarin zij naar en van school gaan elk jaar verslechteren. We vragen dat naar onze scholen wordt geluisterd", zegt Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.


Sommige leerlingen van de Dageraad in Kortessem stappen al om 5 uur 's ochtends de bus op:







Probleemsituaties nemen toe


Omdat de klachten en bezorgdheden van buitengewone scholen bleven toenemen, organiseerde Katholiek Onderwijs Vlaanderen een bevraging over het leerlingenvervoer. "De eerste leerlingen worden nog voor zes uur ’s ochtends door hun bus opgepikt. 47% van de scholen geeft aan dat de eerste leerling voor 6u30 al op de bus zit", zegt Tom Vermeulen, teamverantwoordelijke buitengewoon onderwijs bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen. "97% van de bevraagde scholen geeft aan dat de eerste leerlingen ’s ochtends meer dan honderd minuten op de bus zitten."


Ook de manier waarop de bussen worden gevuld zijn problematisch. Er wordt geen rekening gehouden met de pedagogische noden van de leerlingen. "Kinderen met gedragsproblemen worden samen gezet met kinderen die net nood hebben aan rust en structuur. Eten en drinken mag meestal niet. Een toiletbezoek is niet mogelijk. Sommige leerlingen moeten een luier dragen omdat de busrit te lang duurt. Zo lijken de busritten nog eens dubbel zo lang te duren", zegt Tom Vermeulen.


Structurele oplossing gevraagd


Het probleem kent twee oorzaken. Het buitengewoon onderwijs kent een toename van de leerlingenaantallen, terwijl de budgetten voor het busvervoer dezelfde blijven. Wanneer scholen het probleem willen aankaarten, worden ze heen en weer gestuurd tussen De Lijn en haar onderaannemers, het departement Onderwijs en het departement Mobiliteit.


"Het zou beter zijn als de planners van De Lijn hun planning zouden mogen maken in overleg met de school, in plaats van drie dagen voor de start van het schooljaar het resultaat van een administratieve routeplanner door te geven", zegt Tom Vermeulen. "Nog beter zou het zijn om het principe om te draaien en de scholen zelf de middelen te geven om vanuit hun eigen leerlingenpubliek in overleg met elkaar busvervoer te coördineren."


Gerelateerd nieuws

  • Zomersolden starten volgende week met kortingen van 30 procent

    Zomersolden starten volgende week met kortingen van 30 procent

  • Waarschuwingsfase voor ozon- en hitteplan is geactiveerd

    Waarschuwingsfase voor ozon- en hitteplan is geactiveerd

  • Lidl lanceert hybride gehakt: rundvlees met plantaardige eiwitten

    Lidl lanceert hybride gehakt: rundvlees met plantaardige eiwitten

  • De Lijn rijdt vanaf nu ook met e-bussen van BYD

    De Lijn rijdt vanaf nu ook met e-bussen van BYD

  • 6 op 10 bouwbedrijven nemen extra maatregelen tegen de hitte

    6 op 10 bouwbedrijven nemen extra maatregelen tegen de hitte

Cookies

We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

  • Essentiële/ Strikt noodzakelijke cookies:

    Deze cookies zijn nodig om de website te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld in onze systemen. Ze worden meestal alleen ingesteld als reactie op acties die door u zijn gesteld, zoals het instellen van uw privacy voorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Ze zijn noodzakelijk voor een goede communicatie en ze vergemakkelijken het navigeren (bijvoorbeeld naar een vorige pagina terugkeren, etc.).
  • Niet-essentiële cookies:

    Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
    • » Functionele cookies:

      Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden. Ze kunnen worden ingesteld door ons of door externe providers wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
    • » Analytische cookies:

      Met deze cookies kunnen we bezoeken en traffic bijhouden, zodat we de prestaties van onze website kunnen meten en verbeteren. Ze helpen ons te weten welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de website verplaatsen.
    • » Targeting / advertising cookies:

      Deze cookies kunnen door onze advertentiepartners via onze website worden ingesteld. Ze kunnen door die bedrijven worden gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere sites te laten zien.

Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


Nog meer weten?

Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring en ons Privacybeleid .

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren, statistieken te verzamelen en advertenties te personaliseren. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
Cookie image