Lidl mag van Bite Back geen konijnenvlees meer verkopen
Morgen voert dierenrechtenorganisatie Bite Back actie aan de Lidl van Genk. Ze protesteren tegen de verkoop van konijnenvlees. Ze tonen beelden uit de Vlaamse konijnenvleesindustrie, en geven uitleg over hoe het leven van een konijn eruitziet in zo’n fokkerij. Hun eis aan Lidl is duidelijk: haal àl het konijnenvlees uit het aanbod.
Een ander label
Er zijn het afgelopen jaar al heel wat gesprekken geweest tussen Bite Back en winkelketen Lidl. Ondanks dat en tientallen protestacties, ligt er toch weer konijnenvlees in de rekken. Dit keer van het Parkkonijn-label. Dat stelt Bite Back niet tevreden: “Lidl bleek bereid om naar onze bezorgdheden rond konijnenvlees te luisteren, maar uiteindelijk besloten ze het vlees toch te blijven aanbieden, zij het van een ander label”, vertelt Anthe Lainé, campagnecoördinator bij Bite Back.
Vrije uitloop-labradoodle
In 2024 werden er nog beelden verspreid van een parkkonijnenkwekerij. De dieren werden mishandeld en verwaarloosd. Anthe Lainé: “Dat zouden we nooit laten passeren mocht het over een kat of hond gaan. ‘Vrije uitloop-labradoodle’ zou een flop zijn in Vlaamse supermarkten.”
Uit het assortiment
Daarom eist Bite Back dat Lidl alle soorten konijnenvlees, onder welk label dan ook, definitief uit hun assortiment haalt. “Dat er vandaag opnieuw konijnenvlees in hun rekken ligt, gaat in tegen de standaarden van Lidl, die transparantie en dierenwelzijn hoog in het vaandel zouden dragen”, benadrukt Lainé. Morgen voert Bite Back dus actie aan de Lidl in Genk, waarbij ze beelden zullen tonen van de Vlaamse konijnenvleesindustrie.
Schaf konijnenvlees af
Bite Back blijft hopen dat Lidl alsnog kiest voor een - volgens hen - “structurele en ethische koerswijziging”. “Lidl investeert in plantaardige alternatieven en pronkt met dierenwelzijnsinitiatieven. Dat is positief, maar het schrappen van konijnenvlees is een stap die ook in dat rijtje past. Wij komen terug tot dat gebeurt”, sluit Anthe Lainé af.