Limburgse Barú viert 18de verjaardag met ontwerp door kunstenares Océane Cornille
Barú, het Limburgse bedrijf dat als een van de eersten chai lattes in België introduceerde, bestaat 18 jaar. Om die verjaardag te vieren, brengt het merk een gelimiteerde editie uit van zijn bekende Spiced Chai Latte, verpakt in een blik ontworpen door de Luikse artieste Océane Cornille.
Klein is fijn
Barú werd in 2007 opgericht door Maarten Krikken en Gunther D’hondt. Wat begon als een klein atelier in Diepenbeek, groeide uit tot een merk dat vandaag in een vijftiental landen aanwezig is. Toch blijft Limburg de uitvalsbasis. “We willen onze wortels hier houden,” zegt Krikken. “Dat hoort bij wie we zijn.”
Meer dan een verjaardagsgadget
De limited edition verschijnt in een oplage van 1.000 stuks en is vanaf midden november te vinden bij de speciaalzaken die Barú al jaren verdelen. Online wordt het blik bewust niet verkocht, als knipoog naar de lokale handelaars die het merk mee groot maakten. De samenwerking met Cornille kwam tot stand via het kunstcollectief SAGA (Street and Graphic Art). Voor Barú is het project meer dan een verjaardagsgadget: het wil kunst en dagelijks genieten dichter bij elkaar brengen.“Het is fijn om te zien hoe een Limburgs merk dat ooit in een klein atelier begon, nu kunstenaars betrekt om iets moois te maken dat verder gaat dan enkel het product,” zegt Cornille.
Van Brussel tot Beringen
Het ontwerp is een kleurrijke mix van rood, blauw en zachte pasteltinten, speels en warm tegelijk. “Ik wilde iets maken dat al een glimlach opwekt nog vóór je het blik opent,” zegt Cornille. Haar stijl, herkenbaar aan vloeiende lijnen en poëtische motieven, is onder meer te zien in het bloementapijt op de Brusselse Grote Markt en op de muren van het stadhuis van Beringen.