Onderwijs 19/05/2020 - 18:30 Nieuwe studententoren met 157 kamers op site PXL PXL Studendentoren embed Embed deze video Dimensies: 560x315 640x360 835x480 1280x720 door Dario D'Arpino In november van dit jaar moet op de campus van hogeschool PXL in Hasselt een nieuwe studententoren met minimaal 157 studentenkamers in gebruik genomen worden.
Onderwijs Limburgse scholen trekken aan de alarmbel over onhandelbare leerlingen 16/01/2025 - 18:30 16/01/2025 - 18:30 Steeds meer Limburgse scholen worden geconfronteerd met leerlingen die kampen met ernstige gedragsproblemen. Scholen voelen zich machteloos en daarom trekken ze nu aan de alarmbel. Via een open brief, opgesteld door enkele experten, vragen ze dat er dringend een betere samenwerking komt tussen onderwijs en welzijn. Daarnaast halen de experten ook enkele aanbevelingen aan. Zo vinden ze dat er meer onderzoek moet gedaan worden en dat een groep deskundigen zich moet buigen over de problematiek. De open brief kan rekenen op de steun van enkele Limburgse onderwijsinstellingen.
Onderwijs Technisch en beroepssecundair onderwijs populairder dan ooit 16/01/2025 - 18:30 16/01/2025 - 18:30 Nooit eerder volgden meer leerlingen in het secundair onderwijs een technische of een beroepsopleiding. Voor het zesde schooljaar op rij ligt het aantal inschrijvingen in de tso- en de bso-richtingen in het middelbaar in Vlaanderen hoger dan het jaar voordien. Minder dan vier op tien leerlingen kiezen nog voor een aso-richting.
Onderwijs Onderwijsminister Demir reageert op open brief over gedragsproblemen op school 16/01/2025 - 15:38 16/01/2025 - 15:38 Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) heeft officieel gereageerd op de open brief waarin het onderwijs de gedragsproblemen bij leerlingen aankaart. “De open brief is een terechte aanklacht en tegelijk ook grote bezorgdheid tegenover het problematisch gedrag van sommige leerlingen - en soms zelfs van kleuters”, aldus Demir in een schriftelijke reactie. “Het is ook wat ik hoor als ik scholen bezoek en met leerkrachten spreek. We maken die vaststelling en moeten ook oplossingen geven.” Volgens Demir moeten we leerkrachten weer centraal durven stellen. “De vrijheid-blijheid moet op de schop. En dat betekent dat we allemaal samen met directies, hulpverlening én samenleving opnieuw achter leerkrachten moeten gaan staan. Als een leerkracht sancties oplegt, moet daar niet altijd beroep tegen mogelijk zijn. Respect hebben is niet iets vrijblijvend, het is een werkwoord dat je elke dag in de praktijk moet brengen.” De minister spreekt van een probleem dat scholen overstijgt. Het is een samenlevingsprobleem. “Ik ga daarom vragen aan het Departement Onderwijs om samen met Departement Opgroeien en Welzijn van collega Gennez én het Agentschap Justitie maatregelen voor te stellen. We gaan de scholen teruggeven aan leerkrachten en leerlingen die zich inzetten. Dat is de ‘way to go’.” “De verantwoordelijkheid van de ouders is hierin verpletterd. Ook hen moeten we zien te bereiken en mee op sleeptouw nemen. Goedschiks of kwaadschiks. Je kind geen respect bijbrengen voor de school, dat legt een hypotheek op de toekomst van het kind", besluit Demir. Bekijk hier de reportage over de open brief uit het TVL middagnieuws (16/01/2025):
Onderwijs Leerlingen Herkse Sint-Martinusscholen hebben geen studie meer dankzij ingenieus planningsysteem 15/01/2025 - 10:13 15/01/2025 - 10:13 De leerlingen van de eerste graad van de Sint-Martinusscholen in Herk-de-Stad hebben geen studie meer dankzij een ingenieus systeem dat de school zelf in elkaar stak. In de eerste graad van de Sint-Martinusscholen in Herk-de-Stad kunnen leerkrachten via een online tool eenvoudig een collega boeken om hun les over te nemen of om te assisteren. "Leerkrachten krijgen in ruil een aantrekkelijk uurrooster”", zegt directeur van de eerste graad Cindy Helaers.Het initiatief ontstond in 2019 al. "Leerkrachten Nederlands, Frans en wiskunde sloegen toen alarm", zegt directeur Cindy Helaers. "Er kwam veel tegelijk op hen af: de modernisering van het onderwijs, nieuwe leerplannen, leernoden en maatschappelijke uitdagingen." Tot op dat moment had elke leerkracht een vast uur studietoezicht in het uurrooster. Want elk lesuur van elke dag was er wel een klas die studie had. "Voor de leerkrachten van die drie vakken schrapten we dat vaste uur studie. In ruil assisteerden ze wekelijks een uur bij elkaar."Ziekte of bijscholingHet assistentiesysteem werkte en trok al snel de aandacht van andere collega’s, waardoor het uitgebreid werd voor alle 85 leerkrachten van de eerste graad. Vandaag wordt het veelvuldig gebruikt en dient het niet meer alleen om te assisteren, maar ook om leerkrachten te vervangen die afwezig zijn door ziekte, bijscholing of een schooluitstap. "Een leerkracht Nederlands geeft bijvoorbeeld in het systeem in dat hij of zij volgende week afwezig is", legt Helaers uit. "Andere leerkrachten kunnen dan zien dat er vervanging gevraagd wordt. Indien mogelijk springt een andere leerkracht Nederlands bij, zodat de geplande leerstof gezien kan worden. Is dat niet mogelijk, dan kan de leerkracht wiskunde van die klas er bijvoorbeeld voor kiezen om het uur te gebruiken voor wat extra oefeningen. Het belangrijkste is dat het leren niet stopt. De collega kan bovendien zonder stress uitzieken. Ook als een leerkracht de dag zelf nog aangeeft afwezig te zijn, krijgen we het uur nog ingevuld."Het resultaat is dat leerlingen geen studie meer hebben. "Behalve in uitzonderlijke gevallen, zoals wanneer een griepepidemie veel collega’s tegelijkertijd treft", zegt Helaers. "Maar verder krijgen we alles opgevangen. Ook afwezigheden van enkele weken. Dat zijn immers de moeilijkste vacatures om ingevuld te krijgen. Enkele keren per jaar analyseer ik de cijfers. Wat blijkt? Als elke leerkracht gemiddeld een tot twee uur per week overneemt, dan krijgen we de puzzel altijd gelegd." Vrije halve dagMaar voor wat, hoort wat. De leerkrachten krijgen er ook iets voor terug. "Het verplichte uur studietoezicht valt dus weg", zegt Helaers. "Maar daarnaast krijgt wie voltijds werkt, ook twee halve dagen vrijaf in het uurrooster. De leerkracht selecteert een halve dag waarop we nooit inbreken. Is het echt nodig, dan kunnen we in die andere halve dag wel vragen om de school even uit de nood te helpen."De Sint-Martinusscholen bekijken nu of ze het systeem ook werkbaar kunnen maken voor andere scholen. "Het is een systeem dat doorheen de jaren specifiek is afgestemd op onze school en de andere systemen die we gebruiken", zegt Helaers. "We onderzoeken nu of er een manier is om een algemene versie te maken die andere scholen kunnen gebruiken."
Onderwijs UCLL organiseert kampjes voor leerlingen die door staking niet naar school kunnen 13/01/2025 - 18:30 13/01/2025 - 18:30 Verschillende scholen in Limburg sluiten vandaag de deuren en voorzien ook geen opvang voor de kinderen. Hogeschool UCLL organiseert daarom enkele dagkampen in Houthalen, voor kinderen van 4 tot 12 jaar oud. Op een speelse manier maken zij daar kennis met wetenschap en techniek. De kampen zijn een succes en waren ook direct volzet. Heel wat ouders waren dan ook wanhopig op zoek naar een oplossing voor hun kinderen.
Onderwijs 5.000 Limburgse leerkrachten staken in Brussel: "Handen af van ons pensioen" 13/01/2025 - 18:30 13/01/2025 - 18:30 De onderwijsvakbonden sluiten verdere acties niet uit na een succesvolle betoging in Brussel waar meer dan 30.000 mensen op straat kwamen waaronder een 5000-tal uit Limburg. De onvrede in het onderwijs is nog nooit zo groot geweest. Leerkrachten die nooit gestaakt hebben, leggen deze keer wel het werk neer. Ze zijn het niet eens met de pensioenplannen van de onderhandelaars voor een nieuwe federale regering. Wij trokken mee naar de betoging in Brussel, in het spoor van de Limburgse leerkrachten.