Realistisch borstmodel helpt vrouwen borstkanker te zien én te voelen
Borstkanker treft 1 op de 6 vrouwen. Bijna 1 op de 3 vrouwen is 70 jaar of ouder op het moment van de diagnose. Toch leeft het hardnekkige misverstand dat het risico op borstkanker kleiner wordt naarmate je ouder wordt. Het tegendeel is waar. De campagne ‘Wander Boobs’ wil het misverstand uit de wereld helpen met een hyperrealistisch borstmodel dat vrouwen toelaat om de alarmsignalen van borstkanker te zien én te voelen.
Borstkanker blijft de meest voorkomende kanker bij vrouwen in België. In 2023 waren er meer dan 11.600 nieuwe diagnoses, blijkt uit de meest recente cijfers van het Belgische Kankerregister. In België loopt het bevolkingsonderzoek tot 69 jaar, hoewel bijna een op de drie borstkankerpatiënten 70 jaar of ouder is. Volgens Pink Ribbon, de nationale organisatie die strijdt tegen borstkanker, denken ook veel vrouwen onterecht dat hun borstkankerrisico daalt vanaf 70 jaar, omdat het bevolkingsonderzoek zich richt op vrouwen tussen de 50 en 69.
Vroegtijdige opsporing is van levensbelang
"Wanneer borstkanker bij vrouwen boven de 70 pas in een later stadium wordt ontdekt, heeft dat vaak een veel grotere impact op hun gezondheid en prognose dan bij jongere vrouwen", zegt dokter Evandro de Azambuja van het Jules Bordet Instituut, voorzitter van de Belgische Vereniging voor Medische Oncologie (BSMO). "Vroegtijdige detectie blijft van levensbelang. Alert zijn voor veranderingen in het lichaam, kennis van de alarmsignalen en borstbewustzijn kunnen echt het verschil maken."
Realistisch borstmodel
Het borstmodel is gebaseerd op het lichaam van een vrouw tussen 60 en 70 jaar en tonen heel realistisch de textuur, het uitzicht en de meest voorkomende alarmsignalen van borstkanker. Het is ontwikkeld met een educatieve en activerende doelstelling, en doorkruisen heel België. Het helpt vrouwen hun lichaam beter te leren kennen en hun borsten de aandacht te geven die ze verdienen. Ook na de menopauze blijft dit immers van groot belang.
PXL-Healthcare als eerste Limburgse locatie
De borstmodellen worden voor het eerst in Limburg aan de studenten Verpleegkunde & Vroedkunde van PXL-Healthcare voorgesteld. "Het is belangrijk dat onze studenten al tijdens hun opleiding kennismaken met deze educatieve modellen en goed op de hoogte zijn van de alarmsignalen. Zo kunnen zij dit later ook meenemen naar hun professionele praktijk. De Wander Boobs-campagne sluit perfect aan bij onze missie: elke vrouw verdient de juiste zorg, op het juiste moment, om haar kans op genezing te vergroten. Op élke leeftijd," zegt departementshoofd Roald Nelissen.
"Schaam je niet"
Actrice Martine Jonckheere, die in 2006 en 2023 zelf getroffen werd door borstkanker, is ambassadrice van de campagne. "Ik doe een warme oproep aan andere lotgenoten: denk in de eerste plaats aan jezelf en je gezondheid. Wees alert voor de signalen van je lichaam en durf om hulp te vragen. Voel je niet beschaamd omdat dit jou is overkomen, maar wees altijd trots op jezelf. Dat verdien je."
Minder gehoord
Het Expertisecentrum PXL Zorginnovatie werkt mee aan een onderzoek van Esperity in opdracht van Novartis. Uit een bevraging van 170 vrouwelijke borstkankerpatiënten ouder dan 65 jaar blijkt dat zij zich minder gehoord en geïnformeerd voelen en minder inspraak ervaren in hun zorgtraject – een kloof die dit project wil helpen dichten.