Sensibiliseringscampagne waarschuwt Limburgers voor helpdeskfraude
De dienst Politionele en Maatschappelijke Veiligheid, het Parket Limburg en de Limburgse politiezones starten een gezamenlijke campagne om burgers te waarschuwen voor helpdeskfraude. Daarbij geven oplichters zich uit voor medewerkers van een bank, telecomoperator of zelfs de politie, om slachtoffers persoonlijke gegevens of geld afhandig te maken.
Helpdeskfraude is stevig in opmars. In Limburg werden dit jaar al meer dan 900 feiten geregistreerd, goed voor miljoenen euro’s schade. Bij meer dan 700 slachtoffers werd effectief geld gestolen, soms zelfs meer dan 100.000 euro. Opvallend: ruim 70% van de slachtoffers is ouder dan 60. Toch kan iedereen slachtoffer worden, benadrukt de politie. “Steeds meer Limburgers worden het slachtoffer van geraffineerde oplichters. Met deze campagne willen we mensen, vooral ouderen, alert maken en hen leren eenvoudige stappen te zetten om fraude te voorkomen”, zegt gedeputeerde van Veiligheid Laura Olaerts.
Pief, Spoofing, Paf… Alles weg
De fraudeurs gaan steeds professioneler te werk. Ze gebruiken echte logo’s, telefoonnummers en namen om vertrouwen te wekken, soms komen ze zelfs aan huis. Ook technieken zoals spoofing – waarbij criminelen een vertrouwd telefoon- of mailadres nabootsen – worden vaker gebruikt. Daardoor beseft een deel van de slachtoffers niet eens dat ze in een val zijn gelopen, wat ertoe leidt dat veel feiten nooit gemeld worden.
Miljoenen euro’s schade
Met de nieuwe campagne willen provincie, politie en parket dat taboe doorbreken. “We willen Limburgers, en zeker ouderen, leren hoe ze zichzelf kunnen beschermen.” Gouverneur Jos Lantmeeters vult aan: “Met meer dan 900 feiten en miljoenen euro’s schade kunnen we dit niet negeren. Alleen door samen te werken – provincie, politie en parket – kunnen we mensen beter beschermen.”
Ook Procureur des Konings Frank Bleyen benadrukt het belang van preventie: “Helpdeskfraude zorgt voor grote financiële verliezen bij mensen die vaak hard gewerkt hebben voor hun centen. Als parket Limburg zetten we hierop in met aandacht voor opsporing en vervolging. Evenwel is voorkomen beter dan genezen”, aldus Bleyen. “Deze campagne richt zich ook op alle potentiële slachtoffers, jong én oud. We willen met de partners bereiken dat mensen zich niet meer laten oplichten. Dit voorkomt veel ellende bij de mensen en draagt bij tot hun geluk en welzijn”, sluit de Procureur af.
Bank of bedrog?
De campagne met de boodschap “Bank of bedrog? Niet elke beller is te vertrouwen.” loopt vanaf 25 november 2025 en zal onder meer te zien zijn op affiches bij lokale besturen, politiezones en op de bussen van De Lijn.
Hoe bescherm je jezelf?
-
Hang meteen op als iemand telefonisch om geld of codes vraagt.
-
Geef nooit wachtwoorden, bankcodes of persoonlijke gegevens door.
-
Installeer geen programma’s op vraag van een beller.
-
Twijfel je? Bel zelf naar het officiële nummer van je bank of organisatie.
-
Geef nooit bankkaarten of waardevolle spullen mee aan onbekenden aan de deur.
-
Praat erover met mensen in je omgeving.
Toch slachtoffer van helpdeskfraude?
-
Verbreek de verbinding. Geef geen (verdere) toegang. - Contacteer onmiddellijk je bank. Link: https://cardstop.be/nl-be/home/wat-blokkeren/blokkeer-via-uitgever
-
Bel ook meteen Card Stop: +32 78 170 170.
-
Doe aangifte bij de Lokale Politie.
-
Bewaar bewijsmateriaal. Telefoonnummers, berichten, screenshots, bankafschriften…
-
Scan je toestel op malware en verwijder verdachte software.
-
Meld het incident via verdacht@safeonweb.be
Incidenten melden blijft belangrijk: elke aangifte helpt politie en parket om fraudeurs sneller op te sporen en nieuwe slachtoffers te voorkomen.