Stad Genk stopt met Campushopper en ConnecThor

Stad Genk stopt met Campushopper en ConnecThor

Stad Genk stopt met Campushopper en ConnecThor

Eind juni rijden de bussen Campushopper en ConnecThor voor het laatst uit. Die beslissing nam stad Genk, initiatiefnemer van beide lijnen volgens het derdebetalersysteem (DBS), na een evaluatie en overleg met De Lijn en de betrokken partners UCLL / LiZA, ZOL en Luca School of Arts.


Stad Genk en De Lijn maken vandaag bekend dat de buslijnen Campushopper voor het laatst zal rijden op 27 juni en ConnecThor op 30 juni. Stad Genk nam in 2015 het initiatief voor deze lijnen. De filosofie was om de zich volop ontwikkelende Genkse sites, ZOL met campus LiZA, Thor Park en C-mine met Luca School of Arts, optimaal via openbaar vervoer te verbinden met de stations van Genk en Hasselt en met UHasselt, daarbij mikkend op zowel het studentenpubliek als werknemers op die sites. De Campushopper rijdt sinds september 2015, de ConnecThor sinds juli 2016.

Evaluatie en overleg
Stad Genk investeerde in de Campushopper, die iets minder dan twee jaar zal rijden, net geen 700.000 euro. De ConnecThor zal eind juni precies een jaar gereden hebben en vormt zo een investering van een kleine 200.000 euro. "Serieuze investeringen, en daarom spraken we ook van in het begin af met De Lijn dat we het gebruik ervan goed zouden monitoren en evalueren", stelt schepen van mobiliteit Michaël Dhoore. "Dat gebeurde zowel via tellingen als via enquêtes van reizigers. De resultaten waren duidelijk: de lijnen worden redelijk goed gebruikt, maar niet voor de door ons beoogde verbindingen." Het grootste aandeel van de gebruikers situeerde zich tussen de universitaire campus in Diepenbeek en Hasselt station; de Genkse sites C-mine en ZOL waren samen goed voor nog geen 10% van het haltegebruik.


Weinig reizigers
Voor de ConnecThor voerde De Lijn in de maand oktober 2016 enkele dagen tellingen uit, waaruit bleek dat het aantal reizigers eerder laag lag en er ook weer geen sprake was van structurele gebruikers voor de haltes ZOL en Thor Park. Een combinatie van factoren ligt wellicht aan de oorzaak: 'concurrentie' van andere bestaande lijnen zoals de 45 voor bepaalde delen van de trajecten en voor Thor Park ook het feit dat de site nog in volle uitbouw is. Daarbij komt wellicht nog dat bepaalde potentiële gebruikersgroepen vasthouden aan de auto.


Duurzame mobiliteit = de toekomst
"We hebben als initiatiefnemer vorige dinsdag de beslissing bekrachtigd om de lijnen stop te zetten", vertelt mobiliteitsschepen Michaël Dhoore. "Natuurlijk is dit jammer, maar als stad kijken we vooruit én naar het grotere geheel", gaat schepen Dhoore verder. "Duurzame mobiliteit is de toekomst. En daar blijven we dan ook op inzetten. We blijven investeren in onze G-lijnen om de Genkse sites, wijken en het stadscentrum met het station als knooppunt met elkaar te verbinden. Maar we kijken verder dan dat naar andere, innovatieve vormen van duurzaam vervoer."

Gerelateerd nieuws

  • 100.000 bezoekers op Genk On Stage, Bankzitters lokt heel wat jongeren

    100.000 bezoekers op Genk On Stage, Bankzitters lokt heel wat jongeren

  • De Toekomstfabriek: Een blik achter de schermen bij Eazer Technics

    De Toekomstfabriek: Een blik achter de schermen bij Eazer Technics

  • Genk on Stage 2025: snikhete en succesvolle editie

    Genk on Stage 2025: snikhete en succesvolle editie

  • UV-tattoos waarschuwen wanneer het tijd is om te smeren op Genk on Stage

    UV-tattoos waarschuwen wanneer het tijd is om te smeren op Genk on Stage

  • De Toekomstfabriek: Eazer Technics roept jongeren op om technische opleiding te volgen

    De Toekomstfabriek: Eazer Technics roept jongeren op om technische opleiding te volgen

Cookies

We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

  • Essentiële/ Strikt noodzakelijke cookies:

    Deze cookies zijn nodig om de website te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld in onze systemen. Ze worden meestal alleen ingesteld als reactie op acties die door u zijn gesteld, zoals het instellen van uw privacy voorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Ze zijn noodzakelijk voor een goede communicatie en ze vergemakkelijken het navigeren (bijvoorbeeld naar een vorige pagina terugkeren, etc.).
  • Niet-essentiële cookies:

    Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
    • » Functionele cookies:

      Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden. Ze kunnen worden ingesteld door ons of door externe providers wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
    • » Analytische cookies:

      Met deze cookies kunnen we bezoeken en traffic bijhouden, zodat we de prestaties van onze website kunnen meten en verbeteren. Ze helpen ons te weten welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de website verplaatsen.
    • » Targeting / advertising cookies:

      Deze cookies kunnen door onze advertentiepartners via onze website worden ingesteld. Ze kunnen door die bedrijven worden gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere sites te laten zien.

Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


Nog meer weten?

Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring en ons Privacybeleid .

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren, statistieken te verzamelen en advertenties te personaliseren. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
Cookie image