Vernieuwd rijexamen: de lat resoluut hoger en 3 jaar-regel verdwijnt

Vernieuwd rijexamen: de lat resoluut hoger en 3 jaar-regel verdwijnt

Vernieuwd rijexamen: de lat resoluut hoger en 3 jaar-regel verdwijnt

Vanaf 1 juni 2017 verandert het rijexamen drastisch. Drie keer zoveel mogelijke manoeuvres, een extra gevaarherkenningstest en zelfstandig rijden: de vernieuwde rijopleiding legt de lat voor kandidaat-bestuurders resoluut hoger. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil met de hervorming beginnende chauffeurs beter voorbereiden op het verkeer. Weyts: “Als we de dodentol lager willen, dan moet de lat hoger”. Er komt ook een einde aan de hemeltergende 'wachttijd van 3 jaar' voor chauffeurs die hun theoretisch rijbewijs lieten vervallen.


In de strijd tegen de schande van de 400 verkeersdoden wil Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts meer kennis en kunde vragen van beginnende chauffeurs en ook meer oefenkansen aanbieden. Bij het theoretische rijexamen worden ernstige fouten voortaan zwaarder bestraft dan onschuldige foutjes.


Einde aan wachttijd van 3 jaar


Weyts maakt komaf met de hemeltergende ‘wachttijd van 3 jaar’. Wie na het behalen van het theoretisch rijbewijs 3 jaar wacht met het afleggen van het praktijkexamen, kan vandaag alleen na een wachttijd van 3 extra jaren een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen. Weyts schrapt nu de wachttijd. Wie het voorlopig rijbewijs laat vervallen, zal na het volgen van zes uur rijschool meteen een nieuw voorlopig rijbewijs kunnen aanvragen. Zo krijgen kandidaat-bestuurders meteen de kans om hun rijvaardigheid verder bij te schaven. “Goed dat deze absurditeit voorgoed verdwijnt”, zegt Weyts.


Praktijkexamen uitgebreid


Het nieuwe praktijkexamen is nu ook concreet uitgewerkt. Kandidaat-chauffeurs zullen in de toekomst meer vaardigheden moeten demonstreren om te slagen voor dat praktijkexamen. Zo zijn er vandaag maar twee vaste manoeuvres: ‘keren in een smalle straat’ en ‘parkeren achter een voertuig’. In de toekomst wordt dit uitgebreid naar zes mogelijke manoeuvres: loting zal bepalen welke twee manoeuvres je moet uitvoeren om te slagen voor de proef.


Zes manoeuvres in plaats van twee


Concreet wordt er voorzien in vier extra manoeuvres: ‘in rechte lijn achteruitrijden’, ‘evenwijdig ten opzichte van de weg links parkeren tussen twee voertuigen’, ‘loodrecht ten opzichte van de weg vooruit in een vak parkeren’ en ‘loodrecht ten opzichte van de weg achteruit in een vak parkeren’.


Nieuwe gevaarherkenningstest


Het praktijkexamen voor een rijbewijs B wordt ook uitgebreid met een nieuwe gevaarherkenningstest in het examencentrum. Deze computertest zal nagaan of kandidaat-bestuurder de weg goed kunnen lezen en de verschillende gevaren tijdig kunnen herkennen en correct kunnen inschatten. Tijdens de proef op de weg zullen de kandidaten ook moeten aantonen dat ze zelfstandig, zonder aanwijzingen van de examinator, beslissingen kunnen nemen en bijvoorbeeld met behulp van de GPS een bestemming kunnen bereiken.


 

Bekijk meer nieuws over:

Gerelateerd nieuws

  • Code oranje voor extreme hitte: wat betekent dat?

    Code oranje voor extreme hitte: wat betekent dat?

  • Jaleesa Maes: "Te weinig steun om Limburgs damesbasketbal te laten groeien"

    Jaleesa Maes: "Te weinig steun om Limburgs damesbasketbal te laten groeien"

  • De Toekomstfabriek: Voka Limburg wil duidelijkheid over extra defensiemiddelen

    De Toekomstfabriek: Voka Limburg wil duidelijkheid over extra defensiemiddelen

  • Klimaatverstoring staat niet meer op de agenda

    Klimaatverstoring staat niet meer op de agenda

  • Rusthuizen worden onbetaalbaar: gemiddeld pensioen 600 euro lager dan maandprijs woonzorgcentrum

    Rusthuizen worden onbetaalbaar: gemiddeld pensioen 600 euro lager dan maandprijs woonzorgcentrum

Cookies

We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

  • Essentiële/ Strikt noodzakelijke cookies:

    Deze cookies zijn nodig om de website te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld in onze systemen. Ze worden meestal alleen ingesteld als reactie op acties die door u zijn gesteld, zoals het instellen van uw privacy voorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Ze zijn noodzakelijk voor een goede communicatie en ze vergemakkelijken het navigeren (bijvoorbeeld naar een vorige pagina terugkeren, etc.).
  • Niet-essentiële cookies:

    Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
    • » Functionele cookies:

      Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden. Ze kunnen worden ingesteld door ons of door externe providers wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
    • » Analytische cookies:

      Met deze cookies kunnen we bezoeken en traffic bijhouden, zodat we de prestaties van onze website kunnen meten en verbeteren. Ze helpen ons te weten welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de website verplaatsen.
    • » Targeting / advertising cookies:

      Deze cookies kunnen door onze advertentiepartners via onze website worden ingesteld. Ze kunnen door die bedrijven worden gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere sites te laten zien.

Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


Nog meer weten?

Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring en ons Privacybeleid .

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren, statistieken te verzamelen en advertenties te personaliseren. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
Cookie image