Vlaamse leerlingen die thuis Nederlands spreken, scoren beter op computervaardigheden

Vlaamse leerlingen die thuis Nederlands spreken, scoren beter op computervaardigheden

Vlaamse leerlingen die thuis Nederlands spreken, scoren beter op computervaardigheden


De kennis van het Nederlands is van essentieel belang voor computervaardigheden. Dat blijkt uit internationaal onderzoek. Vlaamse leerlingen in het tweede middelbaar scoren hoog. Enkel Zuid-Korea en Tsjechië scoren hoger bij digitale geletterdheid en probleemoplossend denken op de pc. Onderwijsminister Zuhal Demir is niet verbaasd dat Nederlands de sleutel is om in andere kennisgebieden vooruitgang te boeken.


Voor zowel digitale geletterdheid als voor probleemoplossend denken op de pc presteren Vlaamse leerlingen beter als ze thuis ook Nederlands spreken. “Nederlands is één van de sleutels om in andere kennisgebieden vooruitgang te boeken, van wiskunde tot geschiedenis en dus ook informaticavaardigheden” aldus minister Demir. “Nederlands leren in de klas is daarom een speerpunt van deze Vlaamse regering, waar we voor het eerst 425 miljoen euro voor uittrekken.”


Onvermijdelijk hangen computervaardigheden ook deels samen met de welvaart van het land, zo blijkt uit de studie. De reden is evident: leerlingen en leerkrachten hebben meer toegang tot de nieuwste digitale technologieën, en kunnen er dus beter mee overweg.


Te veel afleiding


Ook andere achtergrondkenmerken doen ertoe. Meisjes scoren bijvoorbeeld beter voor digitale geletterdheid, terwijl jongens het beter doen voor probleemoplossend denken met de pc. Schoolachterstand en armoede leiden dan weer tot lagere leerprestaties. Tot slot hangen de behaalde resultaten ook samen met de studierichting waarin de leerling zit. Zo scoren leerlingen in de richting Klassieke Talen of de STEM-wetenschappen hoger op computervaardigheden dan leerlingen in andere richtingen, zoals bijvoorbeeld het Kunstonderwijs of in de B-stroom.


Wat ook verstorend werkt, is het overmatig gebruik van de smartphone. Afleiding door laptops en gsm’s tijdens het maken van avondlijk huiswerk ondermijnen de digitale leerprestaties, zo blijkt uit de resultaten.


Nulmeting


Het is de eerste keer dat Vlaanderen staat opgenomen in het ICILS-onderzoek. De resultaten zijn dus als het ware een nulmeting: een trend is nog niet te zien. "Opvallend is wel de hoge graad van inclusie in het Vlaams onderwijs wanneer we vergelijken met andere deelnemende landen", vertelt Demir. “In de Vlaamse steekproef werden maar 2,7% van de leerlingen geschrapt op basis van verschillende uitsluitingscriteria - zoals een mentale of fysieke beperking. Dat de Vlaamse resultaten niettemin op peil blijven, stemt hoopvol.”


Toch blijft Vlaams Onderwijsminister Zuhal Demir realistisch, met nog andere internationale onderzoeken die in de pijplijn zitten. “Dit is een lichtpunt in de duisternis. De hoge verwachtingen die we hier inlossen, moeten we ook behalen op andere punten. Denk maar aan lezen, rekenen en schrijven. Daar gaat de curve omlaag. Die trends moeten worden gekeerd, en daarvoor is een betere kennis van het Nederlands cruciaal. Want Nederlands is dé basis voor al deze vakken.”


Gerelateerd nieuws

  • Jaleesa Maes: "Te weinig steun om Limburgs damesbasketbal te laten groeien"

    Jaleesa Maes: "Te weinig steun om Limburgs damesbasketbal te laten groeien"

  • Code oranje voor extreme hitte: wat betekent dat?

    Code oranje voor extreme hitte: wat betekent dat?

  • De Toekomstfabriek: Voka Limburg wil duidelijkheid over extra defensiemiddelen

    De Toekomstfabriek: Voka Limburg wil duidelijkheid over extra defensiemiddelen

  • Klimaatverstoring staat niet meer op de agenda

    Klimaatverstoring staat niet meer op de agenda

  • Rusthuizen worden onbetaalbaar: gemiddeld pensioen 600 euro lager dan maandprijs woonzorgcentrum

    Rusthuizen worden onbetaalbaar: gemiddeld pensioen 600 euro lager dan maandprijs woonzorgcentrum

Cookies

We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

  • Essentiële/ Strikt noodzakelijke cookies:

    Deze cookies zijn nodig om de website te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld in onze systemen. Ze worden meestal alleen ingesteld als reactie op acties die door u zijn gesteld, zoals het instellen van uw privacy voorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Ze zijn noodzakelijk voor een goede communicatie en ze vergemakkelijken het navigeren (bijvoorbeeld naar een vorige pagina terugkeren, etc.).
  • Niet-essentiële cookies:

    Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
    • » Functionele cookies:

      Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden. Ze kunnen worden ingesteld door ons of door externe providers wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
    • » Analytische cookies:

      Met deze cookies kunnen we bezoeken en traffic bijhouden, zodat we de prestaties van onze website kunnen meten en verbeteren. Ze helpen ons te weten welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de website verplaatsen.
    • » Targeting / advertising cookies:

      Deze cookies kunnen door onze advertentiepartners via onze website worden ingesteld. Ze kunnen door die bedrijven worden gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere sites te laten zien.

Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


Nog meer weten?

Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring en ons Privacybeleid .

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren, statistieken te verzamelen en advertenties te personaliseren. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
Cookie image