Vrouwen worden benadeeld op de arbeidsmarkt, nieuwe campagne moet verandering brengen
Vrouwen blijven systematisch benadeeld op de arbeidsmarkt, ondanks de vooruitgang in de samenleving. Vooral vrouwen in een kwetsbare situatie worden het hardst getroffen. Dat blijkt uit recente cijfers van het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen.
Vrouwen verdienen minder
Recente cijfers van het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen (IGVM) bevestigen dat vrouwen tegen meer drempels op de arbeidsmarkt aankijken. Ze verdienen per jaar gemiddeld 19,9 procent minder dan mannen, ze werken heel wat vaker deeltijds en nemen veel meer ouderschapsverlof op. Er zitten ook slechts 14 procent vrouwen in de directiecomités van beursgenoteerde bedrijven. Moeders heben ook 3,2 procentpunt minder kans op werk dan vrouwen zonder kinderen. Bij mannen is dat effect net omgekeerd.
Discriminatie
Bepaalde groepen vrouwen stuiten bovendien op nóg meer belemmeringen. Het gaat volgens minister van Gelijke Kansen Rob Beenders (Vooruit) vaak om structurele obstakels, zoals discriminatie, maar ze kunnen ook financieel of sociocultureel zijn, of gewoon verband houden met de arbeidsmarkt of -voorwaarden. De groepen die het meest getroffen zijn, zijn de alleenstaande moeders, vrouwen met een migratieachtergrond, nieuwkomers, kortgeschoolde vrouwen, vrouwen met een handicap, oudere vrouwen, digitaal uitgeslotenen, vrouwen die lange tijd werkloos zijn of nog slachtoffers van geweld.
"Werkgevers moeten inzetten op inclusie"
De campagne die de minister en het IGVM lanceren, spreekt werkgevers niet enkel aan op hun rol om die ongelijkheden aan te pakken, maar wijst hen ook op de voordelen. "Werkgevers die inzetten op gendergelijkheid en inclusie zijn aantrekkelijker, profiteren van verhoogde innovatie en zijn meer performant", benadrukt Beenders. "Onze campagne toont aan dat het ondersteunen van alle vrouwen, met bijzondere aandacht voor vrouwen in kwetsbare situaties, niet alleen een kwestie van sociale rechtvaardigheid is, maar ook een slimme bedrijfsstrategie."
Volgens de minister missen ondernemingen vaak waardevolle opportuniteiten, omdat ze in hun personeelsbeleid kiezen voor neutrale praktijken. Die lijken op papier het meest rechtvaardig, maar houden eigenlijk geen rekening met onbewuste vooroordelen of specifieke obstakels waarmee vrouwen kampen. "Door deze blinde vlek zien ze de concrete voordelen van werkelijk gendergevoelige maatregelen over het hoofd. Dit is geen kwestie van onwil - het zijn gewoon gemiste kansen."
De campagne zet die gemiste kansen in de verf. Ze loopt via paginagrote advertenties in magazines, maar wordt ook ondersteund via een podcastreeks. Tegelijkertijd gaat ook de website genderatwork.be live, waar werkgevers een reeks praktische tools ter beschikking krijgen.