Zizou Bergs pakt in Eastbourne zijn eerste ATP-titel
Zizou Bergs heeft het gedaan. De 27-jarige Peltenaar heeft op het gras van Eastbourne zijn allereerste ATP-titel veroverd. In de finale van het Lexus Eastbourne Open versloeg de nummer 48 van de wereld de Fransman Ugo Humbert (ATP-30), het zesde reekshoofd, in drie sets: 3-6, 6-1 en 6-4.
Het is de derde keer dat Bergs in een ATP-finale stond. Vorig jaar greep hij naast de titel in zowel Auckland als 's-Hertogenbosch. In Eastbourne was het wél raak. Opmerkelijk genoeg kwam Bergs het toernooi binnen met zes opeenvolgende nederlagen, maar op het Engelse gras draaide hij de knop helemaal om. Onderweg naar de finale klopte hij onder meer de Brit Jan Choinski en versloeg hij Toby Samuel na een achterstand van een set.
De finale zelf had een bijzonder verloop. Zaterdag kon er door de regen slechts drie spelletjes gespeeld worden, waarna de partij werd uitgesteld naar zondag. Bergs verloor de eerste set, maar knokte zich in de tweede set nadrukkelijk terug en trok de beslissende derde set naar zich toe.
Na acht Challenger-titels heeft de Peltenaar nu ook prijs op het hoogste niveau. En het verhaal is nog niet af: het toernooilot van Wimbledon koppelde Bergs en Humbert opnieuw aan elkaar in de eerste ronde. De twee kruisen volgende week dus opnieuw de degens op het heilige gras van Wimbledon.