Adventskalenders zijn dé hype op sociale media: koop je een kat in een zak?
Elke dag één vakje openen en een lekker stukje chocolade opsmikkelen. Dat is waar adventskalenders vroeger om draaiden. Maar de dag van vandaag is het veel meer dan dat. Vooral op TikTok, Youtube en Instagram zien we dagelijks influencers adventskalenders openmaken waar luxe make-up producten of zelfs juwelen inzitten. Zijn de adventskalenders de hype waard? Of is het een marketingtruc?
Omdat ze beschikbaar zijn in alle prijscategorieën (van snoepjes tot parfums of seksspeeltjes) is er voor ieder wat wils. Bovendien zijn adventskalenders commercieel goud waard: ze zorgen voor extra verkoopmomenten voor de feestperiode, de klant wordt dagelijks aan het merk herinnerd en de producent leert voorkeuren kennen, net omdat mensen online feedback over de producten delen.
Een verslavend micropleziertje
“Dat werkt verslavend”, legt onderzoeker retail en innovatie aan Hogeschool PXL, Hermien Raedts uit. “Het speelt in op onze nieuwsgierigheid én het geluksgevoel van iets nieuws ontdekken.” Iets waar merken gretig gebruik van maken. Ze koppelen luxe en exclusiviteit aan een gewoon product. “Je koopt een ervaring, een klein dagelijks geluksmomentje”, aldus Raedts.
“Objectief gezien is de inhoud vaak niet de volledige prijs waard, maar de toegevoegde waarde zit in de spanning en het dagelijkse micropleziertje”, gaat Raedts verder. De meeste mensen kiezen namelijk voor een bepaalde adventskalender omdat ze het merk al kennen, of omdat ze het type producten verkiezen. Vaak koop je een verrassing. Je zal niet weten wat er in de kalender zit, tenzij het op de verpakking staat, of je er video’s van gezien hebt natuurlijk. “Bekende merken profiteren van hun reputatie”, aldus Raedts. “Klanten vertrouwen erop dat het goed zal zijn. Bij onbekende merken loop je meer risico op teleurstelling.”
Exclusief
Maar de adventskalenders zijn niet altijd hun geld waard. Voor veel merken is een adventskalender vooral slimme marketing. Je krijgt een kleine versie van een product om je te overtuigen later het grote te kopen. En het gevoel van exclusiviteit speelt ook mee, legt Hermien Raedts uit: “Vaak bevat een adventskalender een of meerdere producten die apart niet verkrijgbaar zijn.”
Kat in een zak
Op sociale media lijken influencers de magie van de adventskalender te breken door meteen alle vakjes open te maken. De zogenaamde “unboxing”-filmpjes zijn populair bij jong en oud. “Maar in werkelijkheid maakt dat de hype alleen maar groter”, aldus Raedts. “Door de hele inhoud te tonen, verlagen zij de onzekerheid over de waarde van het product en wekken zij koopvertrouwen op bij hun volgers. Je koopt dus geen kat in een zak.”