Hoofdafbeelding voor artikel Adventskalenders zijn dé hype…

Adventskalenders zijn dé hype op sociale media: koop je een kat in een zak?

door Anastacia Reviers

Adventskalenders zijn dé hype op sociale media: koop je een kat in een zak?

Elke dag één vakje openen en een lekker stukje chocolade opsmikkelen. Dat is waar adventskalenders vroeger om draaiden. Maar de dag van vandaag is het veel meer dan dat. Vooral op TikTok, Youtube en Instagram zien we dagelijks influencers adventskalenders openmaken waar luxe make-up producten of zelfs juwelen inzitten. Zijn de adventskalenders de hype waard? Of is het een marketingtruc?

Omdat ze beschikbaar zijn in alle prijscategorieën (van snoepjes tot parfums of seksspeeltjes) is er voor ieder wat wils. Bovendien zijn adventskalenders commercieel goud waard: ze zorgen voor extra verkoopmomenten voor de feestperiode, de klant wordt dagelijks aan het merk herinnerd en de producent leert voorkeuren kennen, net omdat mensen online feedback over de producten delen.

Een verslavend micropleziertje
“Dat werkt verslavend”, legt onderzoeker retail en innovatie aan Hogeschool PXL, Hermien Raedts uit. “Het speelt in op onze nieuwsgierigheid én het geluksgevoel van iets nieuws ontdekken.” Iets waar merken gretig gebruik van maken. Ze koppelen luxe en exclusiviteit aan een gewoon product. “Je koopt een ervaring, een klein dagelijks geluksmomentje”, aldus Raedts. 

“Objectief gezien is de inhoud vaak niet de volledige prijs waard, maar de toegevoegde waarde zit in de spanning en het dagelijkse micropleziertje”, gaat Raedts verder. De meeste mensen kiezen namelijk voor een bepaalde adventskalender omdat ze het merk al kennen, of omdat ze het type producten verkiezen. Vaak koop je een verrassing. Je zal niet weten wat er in de kalender zit, tenzij het op de verpakking staat, of je er video’s van gezien hebt natuurlijk. “Bekende merken profiteren van hun reputatie”, aldus Raedts. “Klanten vertrouwen erop dat het goed zal zijn. Bij onbekende merken loop je meer risico op teleurstelling.”

Exclusief
Maar de adventskalenders zijn niet altijd hun geld waard. Voor veel merken is een adventskalender vooral slimme marketing. Je krijgt een kleine versie van een product om je te overtuigen later het grote te kopen. En het gevoel van exclusiviteit speelt ook mee, legt Hermien Raedts uit: “Vaak bevat een adventskalender een of meerdere producten die apart niet verkrijgbaar zijn.”

Kat in een zak
Op sociale media lijken influencers de magie van de adventskalender te breken door meteen alle vakjes open te maken. De zogenaamde “unboxing”-filmpjes zijn populair bij jong en oud. “Maar in werkelijkheid maakt dat de hype alleen maar groter”, aldus Raedts. “Door de hele inhoud te tonen, verlagen zij de onzekerheid over de waarde van het product en wekken zij koopvertrouwen op bij hun volgers. Je koopt dus geen kat in een zak.”

Bekijk meer nieuws over:

Gerelateerd nieuws

  • Hoofdafbeelding voor artikel Kringloopwinkel Okazi opent…

    Kringloopwinkel Okazi opent pop-up kerstmarkt met tweedehands decoratie, feestoutfits en cadeautjes

  • Hoofdafbeelding voor artikel Aldeko Keukens-Maatwerk-Meubelen

    Aldeko Keukens-Maatwerk-Meubelen

  • Hoofdafbeelding voor artikel Synchro club Bree organiseert…

    Synchro club Bree organiseert BK synchroonzwemmen... in Hasselt

  • Hoofdafbeelding voor artikel Fnac sluit zijn winkel in…

    Fnac sluit zijn winkel in Hasselt

  • Hoofdafbeelding voor artikel Pieter Strauven van parket…

    Pieter Strauven van parket Limburg aan het woord

Cookies

We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

  • Essentiële / strikt noodzakelijke cookies:

    Deze cookies zijn nodig voor het functioneren van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden meestal geplaatst als reactie op jouw acties, zoals het instellen van privacyvoorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Zonder deze cookies is een goede communicatie en navigatie niet mogelijk.
  • Niet-essentiële cookies:

    Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
    Hieronder vallen:
    • » Functionele cookies:

      Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden (bijvoorbeeld het beveiligen van formulieren met behulp van captcha's of het weergeven van externe video’s). Ze kunnen door ons of door externe partners ingesteld worden wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
    • » Analytische cookies:

      Met deze cookies houden we websitebezoeken en verkeer bij, zodat we inzicht krijgen in hoe onze website presteert en waar we kunnen verbeteren. Ze helpen ons te zien welke pagina's populair zijn en hoe bezoekers zich door de website bewegen.

Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


Nog meer weten?

Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .

We hebben je toestemming nodig om dit formulier te versturen.

We hebben je toestemming nodig.

Het vakje is alvast aangevinkt. Je hoeft enkel je voorkeuren opnieuw op te slaan.

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren, statistieken te verzamelen en advertenties te personaliseren. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
Cookie image