Nieuwe LED-koplampen verblinden chauffeurs: "Ligt aan de gebundelde lichtstraal"
Steeds meer automobilisten klagen over verblinding door moderne LED-koplampen. Vooral op donkere, onverlichte wegen kan de lichtbundel van tegenliggers als bijzonder fel of zelfs “flikkerend” worden ervaren. VIAS krijgt over de nieuwe LED-koplampen een tweetal klachten per week: "Maar het probleem kan niet door ons opgelost worden. Dat moet op Europees niveau.”
Fel, feller, felst
Volgens Stef Willems, woordvoerder van VIAS, spelen twee factoren een rol. LED’s zijn soms daadwerkelijk iets sterker dan vroegere halogeenkoplampen, maar het grootste verschil zit in de manier waarop ze hun licht uitstralen. “Je kan het vergelijken met een tuinslang,” zegt Willems. “Zet je de sproeikop wijd open, dan verspreidt het water zich breed. Maak je er een fijne straal van, dan komt het veel harder binnen, ook al blijft de hoeveelheid water gelijk. Dat is bij LED-licht net zo: omdat het van een kleiner oppervlak komt, is de lichtstraal en voelt het feller aan.” Daardoor lijkt het soms alsof iemand met grootlicht rijdt, ook al is dat niet het geval. Volgens Brits onderzoek kan een LED-koplamp 30 tot wel 60 seconden verblinden.
Na regen komt... nog meer verblinding
In de regen, wordt het nog erger. Het natte wegdek werkt dan als een spiegel. “De reflectie van de sterk gebundelde lichtbundel op een natte rijbaan zorgt ervoor dat het licht nog intenser binnenkomt,” aldus Willems. Ook op hellingen en in bochten, of bij kruisingen met hoge voertuigen zoals SUV’s, stijgt het risico op verblinding.
Optische afwijkingen
Bepaalde groepen lopen meer risico op verblinding. Vooral mensen die bijziend zijn en een laserbehandeling of kunstlens kregen, ervaren meer last. “Door een laserbehandeling verandert het hoornvlies,” legt Willems uit. “Daardoor ontstaan optische afwijkingen, zoals glare, halo’s en starbursts. Een lichtpunt wordt dan geen punt meer, maar een vlek of sterretje. Die effecten bestaan altijd, maar vallen in het donker veel meer op.”
Een kwestie van afstelling?
Fout afgestelde koplampen kunnen het probleem versterken, maar volgens Willems wordt dat doorgaans nagekeken tijdens onderhoudsbeurten in de garage. Toch blijkt uit internationale studies dat verkeerde afstelling nog vaak voorkomt, zeker bij oudere voertuigen of na vervanging van lampmodules.
1 à 2 klachten per week bij Vias
Ook bij Vias nemen de meldingen toe. “We krijgen één tot twee meldingen per week van mensen die zich ergeren aan te felle koplampen,” zegt Willems. “Als de verlichting voldoet aan de Europese normen, kunnen we daar helaas weinig aan veranderen." Volgens hem moet de oplossing voorverblindingsnormen, lichtsterkte en kleurtemperatuur vooral op internationaal niveau komen. België neemt via de FOD Mobiliteit deel aan die werkgroep. Intussen blijft Vias alle meldingen die ze krijgen aan de FOD doorgeven.