Economie

Stormloop op sterkedrank door aangekondigde accijnsverhoging

De supermarkten hebben de voorbije dagen dertig procent meer sterkedrank, wijn en champagne verkocht. De klanten slaan aan het hamsteren met de accijnsverhoging van 1 november in zicht.

Om het gat in de begroting te vullen, besliste de regering om accijnzen op alcohol te laten stijgen. Voor een fles sterkedrank komt daar zelfs 2,60 euro extra bij. Die maatregel gaat in op 1 november. Daardoor werd de voorbije dagen in tal van winkels een stormloop op sterkedrank vastgesteld. "Momenteel verkopen wij tot dertig procent meer sterkedrank", zegt Roel Dekelver van Delhaize in de kranten van Mediahuis. Bij Carrefour wordt een even grote stijging genoteerd. "Het gaat vooral om aankopen die onze klanten anders net voor de eindejaarsfeesten zouden doen, de flessen whisky, cognac of champagne dus die dienen als geschenk of bij het kerst- of eindejaarsdiner", zegt woordvoerder Baptiste van Outryve. Verder spreken ook Lidl en de Federatie van Belgische Drankenhandelaars (FEBED) over "een opvallende meerverkoop". Dat verschillende winkels daarop inspelen door nog eens extra reclame te maken, valt bij de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) overigens niet in goede aarde.