Mobiliteit en Verkeer

Voka wil Vlaanderen #opnieuwmobiel maken

Uit een nieuw onderzoek van Voka blijkt dat onze overheden de afgelopen jaren te weinig hebben geïnvesteerd in infrastructuur. Slechts één vijfde van de overheidsinvesteringen gingen naar vervoersinfrastructuur. Onze buurlanden investeren de helft tot dubbel zoveel meer. Dit zorgt ervoor dat België kampioen is in het filerijden.

Met een symbolische actie roept Voka de overheid op om de achterstand weg te werken. Gedelegeerd Bestuurder Voka vzw Hans Maertens en gedelegeerd bestuurder Voka – Kamer van Koophandel Limburg Johann Leten reden per vrachtwagen van Lommel naar het kabinet Weyts om de studie te overhandigen. En daar hadden ze heel wat tijd voor nodig wegens: file.

Kampioen filerijden

België is kampioen in het filerijden: Antwerpen en Brussel staan in de top-5 van de meest congestiegevoelige steden in Europa. Die files nemen jaarlijks toe want als we niets doen, zal ook ons wegverkeer sterk blijven toenemen: 22% extra tegen 2030. De economische schade van deze files valt niet te onderschatten. De structurele files in Vlaanderen kosten ons meer dan 400 miljoen euro per jaar.

"Ook in Limburg een nijpend probleem"

“Ook in Limburg wordt het fileprobleem nijpender dan ooit”, stelt gedelegeerd bestuurder Voka – KvK Limburg Johann Leten. “We pleiten al jaren voor een verbreding van de E313 en de E314 naar twee x drie rijstroken. En over de Noord-Zuid palaveren we al 20 jaar….”

3 uur van Lommel naar Brussel

Om de actie kracht bij te zetten reed Voka vandaag vanuit Limburg naar het kabinet Weyts met twee trucks van logistiek dienstverlener H.Essers. Johann Leten, gedelegeerd bestuurder Voka – KvK Limburg trok van Lommel over Houthalen via Leuven naar Brussel, gedelegeerd bestuurder Voka vzw Hans Maertens reed via Geel en Antwerpen naar onze nationale hoofdstad. Ze deden 3 uur over 150 kilometer.