Mobiliteit en Verkeer

Zeven op de tien truckers geven toe onvoldoende afstand te houden

Bijna de helft van de vrachtwagenbestuurders geeft toe wel eens te sms'en achter het stuur en 70% rijdt soms te dicht op het voertuig vlak voor hen. Deze cijfers komen naar boven uit een nieuwe enquête die het BIVV gehouden heeft onder vrachtwagenbestuurders samen met UPTR, Febetra en TLV. Volgens het BIVV kan dit verklaren waarom er bij veel ongevallen op de snelwegen een vrachtwagen achterop een ander voertuig botst.

Drie kwart van de vrachtwagenbestuurders geeft wel aan een pauze te nemen wanneer ze zich te moe voelen om te rijden. In de bebouwde kom houden ze zich ook beter dan gewone autobestuurders aan de snelheidslimiet. Daarentegen zijn ze wel redelijk laks als het gaat over het dragen van de gordel : iets meer dan 40% rijdt wel eens zonder zijn gordel vast te klikken.

Deze enquête vroeg ook hoe het gedrag van de autobestuurders ten opzichte van de vrachtwagenbestuurders werd ingeschat. Vrachtwagenbestuurders verwijten de autobestuurders vooral dat ze te vaak de pas afsnijden bij het verlaten van de autosnelweg, dat ze afgeleid zijn in de wagen en nonchalant rijden (vb hun richtingaanwijzers niet gebruiken).

De vrachtwagenbestuurder mochten ook zelf suggesties doen om hun veiligheid te verbeteren. De vaakst genoteerde suggestie was om het meerijden met een vrachtwagen verplicht in de rijopleiding op te nemen. Zo krijgen de andere weggebruikers een beter inzicht in wat vrachtwagenbestuurders ervaren. De vrachtwagenbestuurders verwijten hun eigen collega’s het inhaalverbod bij regenweer niet te respecteren en niet voldoende afstand te houden ten opzichte van voorliggers.