Onderwijs

Met sluiting bedreigde Middenschool Genk krijgt nieuwe toekomst van minister Demir

De met sluiting bedreigde GO! Middenschool in Genk krijgt de kans om zich te herpakken. Dat heeft Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) beslist. "Ik verwacht dat ze sterk onderwijs geven aan alle leerlingen. Het schoolbestuur krijgt de kans om een verbeterparcours af te werken. Met strikte routines en maximale lestijd voor de leerlingen. Met effectieve vakdidactiek en goed klasmanagement door de leraren. En met duidelijke taakverdelingen en heldere communicatie door het schoolbestuur”" aldus minister Demir: "We laten de kinderen niet in de kou staan, maar dan moet de school nu wel haar verantwoordelijkheid nemen. De urgentie is hoog, want na twee negatieve controles moet een school eigenlijk sluiten."

Enkele maanden geleden raakte bekend dat de GO! Middenschool in Genk, waar leerlingen uit de B-stroom les volgen, zijn erkenning dreigde te verliezen. Aan de grondslag hiervan lagen twee negatieve beoordelingen van de onderwijsinspectie. Zo scoorde de school ondermaats op het vlak van taal- en gelijkekansenbeleid en leerlingenbegeleiding. Het grootste probleem voor de inspectie was echter het grote personeelsverloop binnen de directie en de daarmee gepaard gaande chaos.

Als bevoegd minister moest Demir een eindoordeel vellen over de erkenning van de school. Vandaag laat zij weten dat de Middenschool de kans krijgt om zich te herpakken, onder strikte begeleiding en duidelijke voorwaarden. "Ik verwacht dat ze sterk onderwijs geven aan alle leerlingen. De school krijgt een ambitieus verbeterparcours om af te werken. Met aandacht voor strikte routines en maximale lestijd, effectieve vakdidactiek en goed klasmanagement."

"De Middenschool telt veel kwetsbare leerlingen", vervolgt minister Demir: "En de B-stroom kampt met verschillende problemen. Die leerlingen kunnen moeilijk in andere Genkse scholen terecht. We mogen deze kinderen niet in de kou laten staan."

Extra inspecties:
Het schoolbestuur en de pedagogische begeleidingsdiensten hebben een verbeterplan ontwikkeld om de onderwijskwaliteit terug op te krikken. De Middenschool krijgt van minister Demir de kans om dit plan om te zetten in de praktijk. Het verbetertraject zal strikt worden opgevolgd door de onderwijsinspectie. Elk trimester komt die opnieuw langs om te controleren en hierover te rapporteren aan de minister.

Richtlijnen in het verbeterplan:
Zo zal de school strikte routines invoeren en toepassen zodat de lestijd van leerlingen maximaal wordt benut om kennis over te dragen. Verder zullen de leraren werk maken van goed klasmanagement en effectieve vakdidactiek. Met andere woorden, van de juiste manier om lessen in goede banen te leiden en leerstof over te dragen aan de leerlingen.

De leraren zelf worden geprofessionaliseerd in de manier waarop ze lesgeven én hoe ze omgaan met leerlingen die problematisch gedrag vertonen. Er komen interne opleidingen voor de leraren hoe ze hun les het best in goede banen leiden.

Het schoolbestuur moet voor heldere communicatie naar de ouders en de schoolomgeving zorgen. De voortgang in de onderwijskwaliteit zal nauwgezet worden gemonitord en geëvalueerd.

Tot slot zal er ook worden gewerkt aan de problemen binnen de organisatie en directie. Elk teamlid van de school moet weten wat er van hem of haar wordt verwacht. Die goede werkafspraken beginnen bovenaan de organisatie. "Een school staat of valt met een sterke en duidelijke schoolleiding", zegt Demir "Het is aan de school om daarvoor juiste kennis binnen te halen en als team samen te werken. Desnoods door een beroep te doen op externe expertise."

Beleefdheid
De verbeterpunten zijn stuk voor stuk elementen die minister Demir ook cruciaal vindt voor het hele Vlaamse onderwijs en dus niet alleen voor scholen die een inhaalbeweging moeten maken. "Dit zijn doelstellingen die elk kind ten goede komen, en kwetsbare leerlingen zelfs het meest", aldus Demir. "We laten deze kinderen niet in de kou staan. We geven daarom de Middenschool de kans om de onderwijskwaliteit terug op te krikken. Het is nu aan de schoolleiding om deze kans ook te grijpen."

In het besluit dat minister Demir tekende, staat expliciet opgenomen dat de school werk moet maken van een strikt gedragsbeleid. Met andere woorden, er zal veel aandacht gaan naar orde, structuur, rust en routines binnen de schoolmuren. Bijvoorbeeld voor zaken als de beleefdheid van leerlingen tegenover de leraren en de directie.

Minister Demir is ervan overtuigd dat, als de doelstellingen worden bereikt, dit klinkende resultaten zal opleveren voor de onderwijskwaliteit van de school. Ze hoopt dat de Middenschool op termijn zelfs een voorbeeld kan zijn voor andere scholen die met soortelijke problemen kampen. "Dit kan andere scholen inspireren", klinkt het. "Ook al lijkt de situatie moeilijk, er is een weg uit het dal. Er is een aanpak die werkt. Die kans moet de Middenschool nu grijpen."