27/05/2025 - 12:07 Vanaf volgend jaar zullen Belgische voedingsbedrijven reclame voor ongezonde voeding niet meer richten op jongeren onder de 16 jaar. Dat hebben sectororganisaties Comeos, Fevia, UBA en de Raad voor Reclame dinsdag beslist. Wie de regels schendt, moet zich verantwoorden voor de Jury voor Ethische Praktijken (JEP), die in de schoot van de Raad voor Reclame zelf wordt georganiseerd. Omdat er nog geen algemene wetgeving bestaat rond reclame gericht op jongeren of kinderen, creëert de sector sinds 2012 zijn eigen regels. Die worden vanaf 2026 geüpdatet. Nu is reclame voor ongezonde voeding die zich op jongeren onder de 13 richt al verboden, vanaf volgend jaar wordt die grens opgetrokken naar 16 jaar. De bedoeling is om kinderen, die sowieso als kwetsbaarder en meer beïnvloedbaar worden gezien, beter te beschermen en hen aan te zetten tot een gezondere levensstijl en een evenwichtig voedingspatroon. Wat is ongezond?Producten moeten aan strikte gezondheidscriteria voldoen om een uitzondering te vormen, maar etenswaren zoals chips, ijs, frisdrank, chocolade en snoep vallen hier sowieso buiten. De criteria voor zout-, suiker- en vetgehaltes verschillen per voedingscategorie, waarbij in de praktijk bijna alle producten worden uitgesloten die geen nutriscore A hebben. Hierdoor vallen bijvoorbeeld de meeste kant-en-klaarmaaltijden, meerdere soorten yoghurt en broodbeleg niet meer onder de nieuwe regels. Regels gelden voor alle handelaars, restaurantketens en supermarktenDe regels gelden voor alle voedingsbedrijven, handelaars, supermarkten, cateraars en restaurantketens. Ook nieuw zijn het reclameverbod in een straal van 150 meter rond lagere en secundaire scholen en de nieuwe richtlijnen voor marketing via sociale media. De regels gelden voor alle media (tv, radio, bioscoop, online etc.) wanneer het publiek voor minstens 30 procent uit jongeren bestaat.